Тест: Volkswagen ID.3 – нова глава от историята

Стефан Илиев

Определят го като наследник на Beetle. Наричат го електрическа алтернатива на Golf. ID.3 обаче си е чистокръвен Volkswagen. Автомобилът, макар и електрически, е практичен, лесен за ползване, функционален и динамичен. Едно е сигурно – ID.3 открива нова глава в историята на марката. Също както „костенурката“ и Golf. ID.3 „повлече крак“  и след него се роди ID.4, а през септември ще бъде показан и SUV версията ID.5 GTX.

ID.3 e  със свои собствени черти, не приличащи на останалите модели.

Революционният характер на ID.3 се забелязва веднага. Дизайнерите са се постарали формите да са едновременно меки и плавни, твърди и концентрирани, като е постигнат хармоничен баланс. Модулната конструктивна архитектура за модели с електрическо задвижване MEB, която се използва от ID.3, служи за техническа основа за цялата електрическа продуктова офанзива на марката. Върху нея ще се градят и други електрички. Точно MEB осигурява на ID.3 извънредно просторен интериор, динамични характеристики и възможности за дълъг пробег.

И все пак се забелязват белези като на роднината Golf. ID.3 е приблизително със същите размери – дълъг е 4261 мм. Но е доста по-просторен отвътре. Широтата идва от липсата на мотор и охладителна система. Това прави предния капак по-къс, а междуосието по-голямо – 2765 мм. То, заедно с късите надвеси дава пространството, което стилистите наричат Open Space. С това свободно пространство, интериорът е  еталон в компактния клас.  ID.3 обаче е с 10 см по-висок, а водачът се чувства като в кросоувър. Багажникът е с обем 385 л, почти като на Golf.

Автомобилът е с много добра аеродинамика. Дизайнерите са постигнали коефициент на челно въздушно съпротивление от едва 0,267. Това не само води до намаляване на разхода на енергия, но и игнорира паразитните шумове по време на движение.

Друго значимо в ID.3 е интелигентната концепция за светлините.

Системата ID.Light комуникира визуално с водача, насочва го към лентата, в която да се престрои, отговаря и със светлинен сигнал на гласовите команди и др. При излизане от автомобила , системата ID.Light изпраща водача със специален светлинен сигнал.

Отвътре ID.3 прилича на космически кораб. Или като на автомобил от бъдещето. Водачът и пътниците се чувстват като в друг свят. Колата е с максимално модерен и изчистен интериор. Волан, малък дисплей пред водача и големия на централната конзола. Толкова! Всеки бутон има повече от една функция, а сензорите тъч-скрийна покриват всички функции. Например бутонът за стъклата е един и  същи отпред и отзад.

И тъй като това е умна кола, тя ти говори и ти можеш да и говориш. Разбира и английски. За да не си отвлича водачът вниманието в търсенето на разни функции, може да си каже щенията и автомобилът го слуша. Тестваният от мен ID.3 знаеше и български. Освен от навигацията, „каката“ все ми напомняше, когато излизам на междуградски път, че трябва винетка.  На интелигентния гласов контрол му викат “Hello ID”.

Когато човек се качва за първи път в този автомобил, трябва да се запознае с него, да разучи функциите.

Стане ли това – давай газ. Всъщност автомобилът няма старт бутон. Достатъчно е да завъртите скоростния лост отдясно на „D“ и може да потеглите.  Когато паркирате колата и искате да излезете, слагате на режим „Р“, отваряте вратата, слизате и всичко изгасва. Колата се заключва също сама.  Повечето функции на ID.3 се управляват от мултифункционалния волан.

Тестовият ID.3 бе версията Pro Performance, който разполага с батерия с енергиен капацитет от 58 кВтч. Той осигурява автономен пробег до 426 километра (според на WLTP). Пробегът, който имах на разположение бе по-малък, тъй като батерията бе на 80%. Но и 320 км ми стигнаха.  Мощността на електродвигателя е 150 кВт или 204 к.с.

Мощността е много сериозна. Дори е по-голяма от много версии на конвенционалните модели на Golf с ДВГ.

Ускорението от 7,3 сек до 100 км/ч не е чак толкова впечатляващо. Все пак колата тежи 1800 кг. Но настъпите ли газта, колата сякаш литва напред. И то защото максималният въртящ момент от 310 Нм се появява веднага. Пък и усещането за ускорението от 0 до 60 км/ч. е впечатляващо – 3,4 сек. Максималната скорост е 160 км/ч.

По време на теста изминах около 260 км. Средният разход на енергия бе от 18 до 23,3 киловатчаса. По-голямата част бе на градско каране. На извънградско и по-специално из Искърското дефиле колата имаше възможност да рекуперира енергията. Колата сама си включва режимът на рекуперация. Освен това, в неистовите жеги климатичната система работеше на МАХ. Върнах автомобила с енергия за още 85 км. Затова не се наложи да зареждам. Иначе това става с променлив ток от 11 кВт или от прав ток 100 кВт. Ако автомобилът се зарежда в гаража в къщи, по груби сметки 100 км пробег излиза около 1,40 или 1,50 лв.

И още нещо, което различава ID.3 от Golf. Електромобилът е със задно предаване, докато при Golf това е нечувано. Електромоторът е на задната ос, батерията е вградена в пода. Споменатото тегло над 1800 кг и отличното разпределение на центъра на тежестта (заради батерията) правят ID.3 невероятно стабилен в завоите. Колата просто стои като залепена на пътя, а управлението е леко и прецизно. Естествено, изстъпления с висока скорост не трябва да се правят, ако не искате да издумкате енергията без време.



СЛЕДВАЩА

MotoGP: 7 победители в 11 състезания – страхотно!

В Австрия Брад Биндер стана 7-ия различен победител  и 11-ия пилот, стъпил на подиума през 2021 г. Никой не би […]