февруари 2, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Формула Е: Уроците от тестовете във Валенсия преди сезона

В началото на 2023 г. започва новият, девети сезон във Формула Е. На 14 януари догодина, в Мексико Сити, с първия кръг от шампионата, започва изцяло нова ера Gen3 за Формула Е. На последните предсезонни тестове се събраха всички 22 Gen3 коли от 11-те отбора за първи път заедно. Те въртяха първите общи километри на пистата Рикардо Тормо във Валенсия. Следващата обща среща е на в средата на януари в Мексико.

Новата ера на Формула Е е обещаваща.

За пет тестови дни, пилотите навъртяха общо 5128 обиколки, което е повече от 17 300 км. Или това е почти същото разстояние като пътуване от тестовата писта до пистата Ерманос Родригес  в Мексико Сити и обратно.

В последния ден от теста на пистата Рикардо Тормо първите петима най-бързи пилоти бяха с половин секунда по-бързи от най-доброто време, регистрирано преди това от колата Gen2 на тест във Валенсия. Максимилиан Гюнтер от Maserati MSG Racing постави рекорд за тестова обиколка на Формула Е от 1:25.127. това стана в седмата и последна сесия за седмицата. Германецът постигна трети тестов рекорд за времето си във Формула Е. Той очевидно се чувстваше добре във Валенсия в края на годината, не само заради слънцето. Изглежда Гюнтер започва живота си в новия отбор Maserati MSG Racing по възможно най-добрия начин.

В сезон 9 има едни от най-големите промени на съставите досега във Формула Е. Всъщност, само Jaguar TCS Racing запази същата двойка от Сезон 8.

Двама пилоти, които изглеждат като у дома си в нови цветове, са действащият световен шампион Щофел Вандоорн, който отиде в новосъздадения отбор DS PENSKE и Максимилиан Гюнтер, който се присъедини към базираният в Монако Maserati MSG Racing.

Гюнтер доминираше през цялата седмица.

Той оглави таблиците за класиране с най-добро време в пет от седемте сесии. Докато времето за обиколка падаше непрекъснато в последния ден, германецът записа най-бързият тур на теста – впечатляващите 1:25.127. Това е доста под най-доброто, което постигаха колите от Gen2 във Валенсия. А това е само началото на жизнения цикъл на Gen3.

Щофел Вандоорн завърши тестовете, като регистрира обиколка само на една десета зад Гюнтер в последната, а и най-бърза сесия за седмицата. Белгиецът, който подпечата титлата от Сезон 8 в Сеул през август, показа постоянно темпо през цялата седмица на DS E-TENSE FE23. Вандоорн даде да се разбере, че отново ще бъде сред фаворитите, докато защитава титлата през 2023 г.

Неговият съотборник, двукратният шампион Жан-Ерик Верн, също показа впечатляващо време от 1:25.248 в последния ден – петък сутринта. Той подчерта, че двойката DS PENSKE ще бъде много мощна този сезон. Първите индикации са, че френско-американският отбор наистина е много силен.

Друг французин – Норман Нато, също е пилот, който се наслаждава на новия си старт, след като се завърна с Nissan, след година отсъствие. В допълнителната тестова сесия в четвъртък, бившият състезател на ROKiT Venturi Racing и Jaguar TCS Racing показа най-доброто си време за седмицата – 1:25.776.

На новака Джейк Хюз му отне малко време, за да се адаптира към колата и атмосферата във Формула Е, показвайки темпо и контрол по време на теста. Представлявайки колата на NEOM McLaren заедно с опитния Рене Раст, Хюз изпадна от първите десет само веднъж. Това трябва да му даде увереност, когато се нареди на решетката за дебютното си състезание в Мексико Сити.

Оливър Роуланд стартира втория си сезон в Mahindra Racing също със силно представяне. Той беше лидер през по-голямата част от последната сесия за седмицата. Британският пилот започва годината с нов съотборник в лицето на опитния Лукас Ди Граси. Самият тим Mahindra се впуска в нова ера под ръководството на бившия човек на FIA Фредерик Бертран. Той дойде в тима след напускането на вечния шеф на отбора Дилбаг Гил.

Следващото поколение

Gen3 пристигна във Валенсия с екипите, пилотите и феновете, развълнувани да видят най-бързата, най-леката и най-ефективната едноместна електрическа състезателна кола в света.

Тъй като условията се подобряваха през седмицата и пилотите и техните инженери усетиха по-добре нещата, времето за обиколка падна бързо, като петима пилоти показаха времена с над половин секунда по-бързи от Gen2, регистриран някога на тест във Валенсия.

Отборите имат изцяло ново предизвикателство за Сезон 9 с Формула Е, която се насочва към ерата на Gen3. Това е огромен скок в технологиите, които са обединени, за да създадат най-бързия, най-лекия, най-мощния и ефективен електрически едноместен автомобил някога, правен някога. Той също така е и най-устойчивия.

Индикациите са максимална скорост от 320 км/ч, 60 кг по-леко и по-малко шаси, допълнително предно задвижване плюс изходна мощност със 100 кВт повече от тази на Gen2 при 350 киловата с удвоен регенерационен капацитет. Това означава, че повече от 40% от енергията, използвана по време на състезание, е чрез регенерация при спиране. Пилотите казват, че всичко това ще допринесе за повече изпреварвания и по-бързи автомобили по уличните трасета във  Формула Е.

Ясно е, че има много възможности за подобрение на колите. Ще ги има още в Мексико, след като много неща бяха пробвани  във Валенсия. А това е само началото! Пилотите очевидно бяха доволни от потенциала на Gen3.

Въпреки че е трудно да се направят твърде много заключения от тестовете, вероятно двата отбора, задвижвани от DS PENSKE, си тръгнаха от Валенсия най-щастливи. С над 5000 обиколки на 22-та автомобила на пистата, Maserati MSG Racing и DS PENSKE бяха двата екипа, които имаха постоянна скорост и висока надеждност. Максимилиан Гюнтер се е насъскал да победи, когато нещата започнат догодина. Естествено, ако времената от тестовете са нещо, което може да се вземе под внимание.

Екипите, пилотите и инженерите сега ще насочат вниманието си към интегрирането на своите данни и извършването на някои промени в последната минута преди Gen3 да вдигне завесата в Мексико Сити. С изцяло нова кола, нови места за състезания и толкова много неизвестни, всички знаци сочат към потенциала да бъде най-добрият сезон досега. И най-добрата ера на Формула Е досега!