февруари 1, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Формула 1: Плановете на Audi за влизане в Гран при са реални

Влизането на марките Volkswagen Audi и Porsche във Формула 1 е една от най-лошо пазените тайни на автомобилния спорт. И двете автомобилни компании обаче все още не са обявили официално плановете си.

Но на фона на нарастващите слухове, че потвърждението на техните намерения за 2026 г. вече е неизбежно. Това коментира сайтът motorsport.com. Според тях, Audi може да бъде първият, който разкрие плановете си. Може да го направят дори още този уикенд, по време на Гран при на Белгия.

След месеци на дискусии за намиране на партньорски отбор, стана ясно, че вече има споразумение между Audi и отбора на Sauber, който в момента се състезава под името Alfa Romeo. Първоначално Audi преговаряше с McLaren за придобиване на дялове от отбора, като първоначално се свърза с неговите собственици чрез бившия пилот на McLaren F1 Герхард Бергер.

Оказа се, че преговорите между собствениците на McLaren, бахрейнският държавен инвестиционен фонд Mumtalakat и Audi не доведоха до нищо. В крайна сметка Sauber се оказа предпочитан кандидат след оценка на Aston Martin и Williams.

Преговорите със Sauber  вече са напреднала фаза. Неговият собственик Фин Раузинг преди това отхвърли оферта от Майкъл Андрети да продаде отбора за 350 милиона евро в края на 2021 г. Предполага се, че Раузинг е настоявал за продължаване на съществуването на Sauber Group в обекта в Хинвил и запазването на работните места. Освен това е поискал още 250 милиона евро като принос към отбора, за да е сигурен, че отборът е в сигурни ръце. В крайна сметка Андрети си тръгна поради условия, които не можеше да приеме.

Заводските планове на Audi

В лицето на Audi, компанията Sauber получава силен партньор. Говори се, че Audi са готови да платят повече от Майкъл Андрети за по-малък процент от компанията. Раузинг ще остане в борда като миноритарен собственик.

Има и обещание за по-нататъшно развитие на Sauber като заводски отбор. Схемата ще подобна на тази, по която бе партньорството Sauber-BMW между 2006 и 2009 г.

Интересно е, че настоящият главен изпълнителен директор на Audi Маркус Дюсман, който е идеологът за влизането на марката във Формула 1, беше ръководител на екипа на BMW-Sauber между 2007 и 2009 г.  Той добре познава още от тогава ситуацията в Хинвил.

От motorsport.com твърдят, че планът включва продължаване на изграждането на шасито в Хинвил. Там все още се намира един от най-модерните аеродинамични тунели във Формула 1. Задвижващият механизъм ще бъде създаден в завода на Audi в Нойбург. Така той ще бъде разработен и произведен на германска земя.

Това ще е различно от дъщерната компания на VW Group – Porsche. Те ще разработят части от своя двигател в подразделението за задвижващи агрегати на Red Bull в Милтън Кейнс.

Подобно на Porsche, Audi ще създаде нова компания за своя проект във Формула 1. Предполага се, че Адам Бейкър, когото Audi нае в края на 2021 г. за „специални задачи“, е определен за ролята на управляващ директор. Преди това Бейкър е работил в BMW, където за първи път се запознава с Дюсман, а също  и във FIA.

Друг кандидат за поста щеше да бъде сегашният шеф на спорта Юлиус Зеебах. Като главен изпълнителен директор на Audi Sport той има по-голям опит в управлението на по-високи позиции от Бейкър. Въпреки това се разбира, че Зеебах е на път да бъде заменен и е свързан с новосъздадена позиция в отдела за развитие на Audi.

Забавянето на Red Bull Porsche

Плановете на Audi напредват добре, но обвързването на Red Bull и Porsche не се случи толкова бързо, колкото се очакваше. Няколко пъти беше обяснено, че закъсненията във финализирането на правилата за двигатели за 2026 г. са причината, поради която нито една автомобилна компания не иска да се ангажира, докато не се увери в новите разпоредбите.

Съветникът по моторните спортове на Red Bull Хелмут Марко каза, че решението на борда на VW зависи от техническите разпоредби. Ако те отговарят на критериите, компанията ще влее във Формула 1.

Правилата за двигателя бяха подписани на 16 август, но все още няма индикация кога ще бъде направено официално съобщение от Red Bull и Porsche. Според запознати, ще се изчака до 30 август за обратна връзка от заинтересованите страни, преди да даде зелена светлина на плана.