Херлингс и де Волф превзеха MXGP на Фландрия

Състезанието MXGP на Фландрия се проведе при много по-горещи условия, отколкото в събота, което направи тежката писта Stedelijk Motocrossterrain Lommel още по-трудна от физическа гледна точка, и стана свидетел на невероятна битка в двата класа на Гран при, която накара препълнените зали със зрители да изпаднат във възторг през целия състезателен ден!

Въпреки че в събота беше облачно, пистата беше достатъчно трудна за състезателите в по-кратките квалификационни състезания RAM, така че пълнометражните сблъсъци в GP, проведени при силно слънце, добавиха още по-голямо физическо предизвикателство, но това беше предизвикателство, на което най-добрите се наслаждаваха, тъй като се стремяха не просто да оцелеят, а да се развиват!

В клас MXGP се очакваше битката на майсторите на пясъка между действащия световен шампион Хорхе Прадо от Red Bull GASGAS Factory Racing и рекордьора по победи в GP Джефри Херлингс от Red Bull KTM Factory Racing. И тази битка със сигурност се получи! С невероятна езда Херлингс нанесе нокаут, за да запише перфектен ден с резултат 1:1, да покаже скоростта си в мекия пясък и да се доближи още повече до лидерството в Световния шампионат!

Подобна битка се очакваше и в МХ2, но в две изключително напрегнати състезания, в които повечето пилоти паднаха от моторите си в един или друг момент, лидерът в шампионата Кей де Волф спечели шестата си победа за сезона за Nestaan Husqvarna Factory Racing и увеличи преднината си в Световния шампионат пред съотборника си Лукас Коен с известна разлика!

Психологическата война между двамата претенденти за титлата „Крал на пясъка“ – Прадо и Херлингс – продължи и в сутрешната загрявка, когато победителят в квалификационното състезание за RAM Прадо само за малко не бе победен от холандеца, въпреки че разликата от 0,130 секунди подсказваше на Джефри, че Хорхе ще бъде точно там в състезанията!

Първото състезание от MXGP беше просто невероятно. Фенове, коментатори, дори опитни професионалисти в екипажа и такива, които са прекарали цял живот около спорта, бяха изумени от това, което видяха.

Изглеждаше така, сякаш Прадо беше този, който сложи мерника си в началото на състезанието, с изпепеляващо темпо от типичния Fox Holeshot, което никой не можеше да преживее. Тъй като Джереми Сийвър и Калвин Влаандерен от Kawasaki Racing Team за Monster Energy Yamaha Factory MXGP първоначално се поставиха между Прадо и Херлингс, притежателят на червената табела Тим Гайсер стартира шести за Team HRC и изглеждаше малко извън темпото, като за кратко бе изпреварен от машината на Fantic Factory Racing на Брайън Богърс.

Влаандерен скоро се нахвърли върху Зеевер, а Херлингс също премина през него преди края на първата пълна обиколка, след което „Куршумът“ се премести на втора позиция в края на втората обиколка. Поглеждайки нагоре по трасето, той имаше да наваксва около пет секунди, но Прадо натисна чука, за да увеличи дистанцията между него и холандеца. На четвъртата обиколка между всеки от водещите четирима състезатели имаше по десет секунди, тъй като Ромен Февр настигна своя съотборник Зеевер и направи изпреварване, което принуди швейцареца да се размине и да пропусне Гайсер, поставяйки двамата бивши шампиони на четвърто и пето място, където те останаха до флага.

Сякаш 15-минутният знак беше сигнал за тръгване, Херлингс започна да намалява разликата с Прадо, но след това се случи катастрофа пред очите на многобройните фенове, тъй като се сблъска с изостанал състезател и се удари в земята! Тъй като Прадо продължаваше да поддържа добро темпо, а разликата достигна 17 секунди след повторното качване на Херлингс, изглеждаше, че битката никога няма да се осъществи.

Последва едно от най-великите възстановявания след неприятности в историята на мотокроса, тъй като „Куршумът“ започна да си връща водачеството, като направи най-бързата обиколка на цялото състезание в 12-а от 16-а обиколка, отнемайки пет секунди от предимството на Прадо! Преминавайки през закъсали състезатели, той настигна испанеца по-малко от обиколка по-късно, закова секцията с двойна дюна, която малцина бяха усъвършенствали през целия ден, и излетя начело, преди някой да повярва на това, което вижда!

Едва намалил скоростта си в последните обиколки, Херлингс сам измъкна десет секунди преднина в последните три обиколки, за да спечели още една знаменита победа в своята вече невероятна кариера.

Зад Прадо остана самотният Влаандерен, който направи още едно страхотно каране, за да заеме третото място. Зад Февр и Гайсер бе Глен Колденхоф, друг холандец в страхотен късен старт и шести за Fantic Factory Racing, а след това Кевин Хоргмо подкрепи добрия резултат от събота със седмото място за Team Ship to Cycle Honda SR Motoblouz. Съотборникът на Влаандерен Андреа Бонакорси се класира осми, изпреварвайки Богерс и Зеевер.

Без да се притеснява от темпото на Херлингс в края на първото състезание, Прадо отново избра същата тактика във второто състезание – тази, която му служи толкова добре през последните години, като взе още една награда Fox Holeshot Award, 14-та за годината, и се откъсна начело на състезателното поле. Херлингс се справи добре, за да излезе от втори завой на четвърто място зад пилотите на Kawasaki, а Февр изпревари Зеевер за второто място в трети завой.

След като изпревари Зеевер преди края на първата обиколка, Херлингс накара Февр да падне от второто място и да му остави свободен път към лидера. Този път разликата беше само осем секунди, които той трябваше да навакса, но с няколко редки грешки на Прадо, който се бореше да намери линията си в десния завой, „Куршумът“ отново се нахвърли и поведе от средата на дистанцията.

Зад тях Гайсер се придвижи напред в първата пълна обиколка, за да достигне четвърто място и да се възползва от преобръщането на Фебр. Двамата бивши шампиони се бориха упорито, но французинът след много опити в крайна сметка зае третото място в дванадесетата обиколка – ход, който го върна на подиума за първи път след контузията му във Франция и помогна на водещите двама, като отне точките на притежателя на червената табела!

Междувременно Влаандерен преживя кошмар с две катастрофи, които го оставиха на 12-о място на финала, докато Зеевер удържа късната атака на Колденхоф. Холандецът катастрофира в квалификационната надпревара за RAM и през целия ден трябваше да се бори с лоши стартове, като напълно заслужи трудно извоюваното си пето място в генералното класиране, подпомогнат от Хоргмо, който в по-късните обиколки се размина с лек проблем с газта.

Местният пилот на JM Racing Honda Брент ван Донинк зае солидната осма позиция, изпреварвайки Бонакорси и звездата на Nestaan Husqvarna Factory Racing Матиа Гуаданини.

Отпред Херлингс се измъкна в последната обиколка, но все пак спечели с над десет секунди пред Прадо, като изпълни плана си за игра – да поддържа стабилно темпо през цялото състезание и все още да има достатъчно средства, за да преодолее първоначалния изблик на скорост на Прадо. Така „Куршумът“ има общо 106 победи в Гран при и 202 победи в състезания от сериите GP. По-важното за него е, че се доближи на 14 точки от Прадо и на 38 точки от Гайсер на върха на състезанието, което ще се проведе след две седмици в MXGP на Швеция. Шест кръга преди края на състезанието всеки един от първите трима все още може да вземе титлата и всички те ще дадат максимума от себе си, за да я получат!

Джефри Херлингс: „Наистина трябва да взема стартовете си. Щом получа 1-2 добри старта, значи всичко е наред. Ако успея да ги подобря, това може да бъде страхотно. Мисля, че щом успея да постигна топ старт, винаги можем да се борим за първото, второто или третото място и това е моята цел. Все още остават 6 състезания до края, дойдохме от далечна дистанция. Дори и да имам едно DNF, изоставането ми е само 36 точки според мен, така че ще видим. Засега просто вървим състезание след състезание и нека видим докъде ще ме доведе това.““

Хорхе Прадо: „Искам да кажа, че това беше добър уикенд, вчера спечелих квалификацията на RAM, а днес два пъти бях втори. През целия ден имах много добра скорост, но в края на състезанието „куршумът“ идваше и на такава тежка писта се борех да запазя същия поток през цялото състезание. Направих всичко възможно, за да се опитам да победя Джефри (Херлонгс), но той беше по-бърз днес и съм много доволен от второто си място. Добри точки и за шампионата. Следващият кръг е в Швеция, така че ще се видим там!“

Ромен Февр: „Вчера не стартирах добре, но снощи направихме някои промени. Тогава физически не съм там, където бих искал да бъда, защото винаги е щяло да бъде трудно състезание. По някакъв начин днес се чувствах много добре и просто се оправях с пистата за 4-3 ида се върна на подиума след само две ГП е невероятно. Много съм щастлив.“

Както и в MXGP, вторият пилот от съботната квалификация за RAM смени реда в загряващата обиколка, като Лукас Коен изпревари Кей де Волф с точно девет десети от секундата, а Лиъм Евертс също показа добра скорост на трето място за Red Bull KTM Factory Racing.

Нищо не можеше да ни подготви за дивото пътуване в МХ2 в Ломел! Първото състезание започна, както много други тази година, с наградата Fox Holeshot за Саша Кунен и Red Bull KTM Factory Racing, въпреки че брат му Лукас беше точно до него по време на първата обиколка, а новакът в Team HRC Феручо Занки показваше страхотна скорост на трето място! Де Волф направи няколко опита да изпревари младия италианец, но след като Лукас не можа да изпревари Саша, високият холандец се приближи до задното колело на съотборника си и го пропусна в дългия десен завой. На втората обиколка Лукас направи първата от няколкото грешки за деня и Де Волф изпревари Саша с огромна скорост през безкрайната дълбочина на пясъка.

Друг холандец, Рик Елзинга, караше добре за Monster Energy Yamaha Factory MX2, но съотборникът на Саша, Евертс, също беше в движение. В трескава шеста обиколка Де Волф отпадна от лидерската позиция и я върна на Саша, докато Евертс се промъкна покрай Занчи за третото място. На следващата обиколка обаче Евертс падна в същия завой, в който пострада Де Волф, притежателят на червената табела си върна лидерството, а след това Лукас се върна на трето място зад Занчи!

Всичко се промени отново в осмата обиколка, когато Лукас се удари в земята за втори път, оставяйки Елзинга на трето място пред зарязващата звезда на Monster Energy Triumph Racing Камдън Маклелан! Южноафриканецът се бореше през цялото състезание със своя съотборник Микел Хааруп и двамата се възползваха от поредната катастрофа на Евертс и от инфарктната последна обиколка за досегашния солиден Занчи! До този момент Елзинга вече се бе изкачил на второ място, за да постигне най-добрия си състезателен резултат за годината, а Маклелан задържа съотборника си, за да спечели трето и четвърто място за отбора на Triumph!

По невероятен начин Лукас се върна на пето място, изпреварвайки Евертс и Занчи на финала, а челната десетка допълниха Симон Лаенгенфелдер, осми за Red Bull GASGAS Factory Racing, Карлис Рейзулис, девети за Monster Energy Yamaha Factory MX2, и Саша Коен, десети.

Умаленият белгиец взе своята 14-а награда Fox Holeshot във второто състезание, с което постигна чисто 50% успеваемост за сезон 2024! Хората от Yamaha Рейзулис и Елзинга го преследваха в началото, като холандецът задмина латвиеца в третия завой, докато Де Волф мина покрай Лаенгенфелдер и стана четвърти!

Лидерът в сериите изглежда не бързаше, като търпеливо откъсваше състезатели, за да отнеме лидерството на Саша в петата обиколка. Лукас вече беше паднал и трябваше да влезе в питлейна за нови очила. Фаворитът на домакините трябваше да си пробие път през групата, за да влезе в челната десетка в края на обиколката.

Това, което изглеждаше като лесно състезание за Де Волф, се оказа всичко друго, тъй като катастрофа в осмата обиколка го върна за кратко на трето място, а в деветата обиколка той трябваше отново да изпревари Саша за лидерството! Елзинга го последва, като направи страхотно каране, за да направи холандските 1-2. На единадесетата обиколка преследващото дуо Евертс и Лаенгенфелдер се придвижи напред на второ и трето място и преследваше Елцинга, който стана първият пилот на Yamaha, който води в МХ2 след контузията на Тибо Бенистант, тъй като Де Волф не прецени правилно една пясъчна дюна и изпрати мотоциклета си извън трасето, а себе си – в дупка!

л, Лаенгенфелдер закова участъка от пистата близо до зрителските банки и първо изпревари Евертс за второто място, а след това, възползвайки се от проблем на Елзинга, който изглеждаше, че се грижи за горещ двигател, излезе начело в 13-та от 16-та обиколка! Де Волф обаче още не беше свършил, той последва Евертс, мина покрай Елзинга и изпревари уморения белгиец с красиво движение с крака нагоре по външната страна на огромен насип, когато се появиха две обиколки!

Катастрофата в първия завой ограничи състезанието на Занчи до дванадесето място, което го остави извън борбата за подиума, а Лукас Коенен се изкачи до осмото място в последната обиколка, задминавайки Маклелан, който зае девето място пред Йенс Валвоорт от SB Racing KTM. Хааруп трябваше да се задоволи със седмото място, Саша Коенен – с шестото, а Рейсулис – с петото, докато Елзинга успя да прибере мотоциклета си до четвъртото място, за да затвърди прекрасното второ място в генералното класиране!

Де Волф имаше една късна атака срещу водача Лагенфелдер, но обиколка преди края излезе от пистата и завърши на второ място. Третата победа на германеца в състезанието за сезона беше достатъчна, за да се качи на третото стъпало на подиума, но Де Волф спечели шестата си победа в GP за годината, седмата в кариерата си, и увеличи преднината си пред Лукас Коен на внушителните 65 точки. Лаенгенфелдер също се върна в играта за второто място, като е само на 12 точки зад втория пилот на Husqvarna.

Тъй като пет от последните шест кръга ще се проведат на твърда настилка, човекът на GASGAS все още може да бъде сила, с която да се съобразява, а непредсказуемият характер на класа означава, че винаги са възможни големи промени в точките, така че забавленията от МХ2 със сигурност ще продължат до последния кръг на сезона!

Засега отборите ще си починат с почивен уикенд преди триседмична серия от ГП в Швеция, Холандия и Швейцария. Присъединете се към нас в скандинавския север в Уддевалла за MXGP на Швеция на 10 и 11 август!

Кей де Волф: „Отново увеличих преднината си в шампионата, така че съм наистина щастлив от това. Не съм много щастлив от това второ състезание, но спечелих генералното класиране за шести път, така че сега съм много доволен от това. Много е хубаво да го направя за този отбор. Намираме се само на две минути от сервиза тук, така че целият отбор е тук, така че съм сигурен, че наистина се наслаждават на това.

Рик Елзинга: „Честно казано, сега мога да се разплача от щастие. Вие работите толкова усилено за това. Психически е трудно и трябваше да го преодолея през този сезон, затова съм малко емоционален. Беше перфектният момент да спечеля, но след това някъде имаше технически проблем, така че трябваше да се карам до края да го докарам у дома на 4-то място във второто състезание. Целият отбор положи толкова много труд и благодаря на всички хора зад мен, че повярваха в мен.“

Симон Лаенгенфелдер: „Наистина съм щастлив след второто състезание. За съжаление, имахме известни трудности да намерим правилните настройки за моя мотоциклет, но в крайна сметка всичко беше много по-добро във второто състезание и можех да карам като себе си. Показах добра скорост и с тази победа в състезанието съм много щастлив, тъй като обичам пясъка!“