1500 километра с Skoda Scala

Стефан Илиев

Лято е! Време за пътуване. Към планината, към морето… Избирам и двете посоки в средата на юли. Откри се възможност да пътувам с Skoda Scala. Товарим багажа и тръгваме на път.

Винаги съм харесвал този модел в гамата на Skoda. Още на първия тест на Scala, който правих преди две години, колата адски ми допадна. Може би защото е нещо по средата – между Fabia и Octavia. Или пък защото дойде на мястото на друг харесван от мен модел – Rapid. Само че хечбекът с 5 врати вече е значително по-голям и е на висотата на водещия при компактните коли Volkswagen Golf. Всъщност Scala, което означава „стълба“ на латински и напълно отговаря на името си. Колата изкачва стълбата нагоре, като предлага най-добро съотношение между цена и ползи за клиента като характеристики и оборудване.

Като тръгва човек на път за десетина дни, то му е нужен доста багаж. Естествено и плажни принадлежности. При Skoda Scala в това отношение няма проблеми. Багажникът с обем 467 литра е най-големият в сегмента, а със сгънати задни седалки достига 1410 литра. Последното, сгъването не се налага. Без специална подредба, остана доста място. Всъщност, трябва да отбележим, че чехите винаги са предлагали своите модели с големи багажници.

Skoda Scala е първият модел от Млада Болеслав, построен върху модулната платформа MQB-A0. Дължината на колата е 4362 мм, която е по-голяма от тази на Golf – 4260 мм. Широчината е 1793 мм, височината – 1456 мм, с 3 см по-ниска от Golf. Междуосието е 2649 мм и тук Golf е по-малък –  2620 мм.

Както личи от размерите, пътуването със Skoda Scala е удобно, комфортно… И приятно. В автомобила не липсва нищо – аудиосистема, стабилизираща система, технология за автоматично спиране и спазване на зададената лента, двузонов климатроник, парктроник, круиз контрол, Bluetooth. Предните седалки са много удобни, особено със страничните опори, които придържат пътниците в завои. Между предните седалки е поставен подлакътник с ниша.

Първият етап от пътуването е по магистрала „Тракия“. Нагласям круизконтрола на 135 км/ч. и разпускам. Целта ми е да стигна до Твърдица, където има рали от националния шампионат.

Тук е мястото да споменем, че  Skoda Scala с който сме тръгнали на пътешествие е с 1,0-литров бензинов двигател с мощност 70 кВт или 95 к.с. Това е най-малката мощност на Scala, но не пречи на автомобила да се държи чудесно на магистрала и да поддържа разумна скорост, в рамките на позволеното, защото катаджийте през лятото „са настроили калъчката“.

Въртящият момент е 175 Нм, а максималната скорост 195 км/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч. е за 11 сек. Скоростната кутия е механична 5-степенна. Както личи, колата е с обикновени възможности, не е наточена. Но пък има едно предимство. Автомобилът е с вградена газова уредба. Не, не е монтирана в Млада Болеслав, а у нас –  при официалните вносители от Еуратек. Резервоарът за газта е в багажника, но както споменах, това изобщо не пречи да се събере достатъчно много багаж. На магистралата разходът на пропан-бутан е 6,1 л на 100 км.

Между другото, след Стара Загора, вече има познатите бабуни и неравности. Добре, че се отклоних от магистралата към Нова Загора и през Кортен, стигам до Твърдица. Тъкмо за две от планинските скоростни отсечки. Качваме се в планината, на относителен хлад – около 28-30 градуса като зрители. След това се спускаме отново в града и хващаме към Сливен, Петолъчката, а от там през Сунгурларе към Ришкия проход. Любимият ми – Върбица отдавна е затворен. Или поне част от него.

Там някъде, преди Сунгурларе свърши газта. След изминати около 380 км. Отлично постижение! Плюс това, преминаването на бензин бе неусетно. Ако не бе звуковата сигнализация, нямаше да се разбере.

Колата показа отлични качества и по завоите около Твърдица, а след това и в Ришкия проход. Особено при изпреварването на TIR-овете, които пъплят из прохода. Въпреки че мощността е под 95 к.с., с автомобила се изпреварва спокойно. Излизам на Шумен, а оттам на магистралата към Варна. Целта ми е Каварна – едно от любимите ми места по Северното Черноморие. Както винаги, заобикалям Варна през Аксаково и Кичево, тъй като не искам да се набутвам в ужасяващия летен трафик.

Но пък се набутах на поредната дивотия на пътищарите от АПИ. Някъде след Кичево се прави ремонт на един от двата пътя, свързващи Варна с Кранево, Албена, Балчик в най-усиленото движение лятно време. Другият е през Златни пясъци. Трафикът е огромен, но на АПИ не им пука. Колите лазят из непрогледния прахоляк на отсечката, по която странно никой не работеше и се трошат. Но беше разровено и разкопано с километри. Не само колите, но и околната гора и зеленина се превръщат в прашна… белота. Шофьори и пътниците пъплят в жегата, гълтат прахта и хващат силикоза. Пълно безумие! Къде ли го няма у нас! Но защо баш през лятото?

Базовият ни лагер е в Каварна. Със Scala обаче обикаляме на север, към Калиакра, Камен бряг, Шабла, Шабленската Тузла, Крапец… Красивият плаж Болата, вече е така пренаселен, че паркирането на колата е проблем. А беше време, когато това място беше неизвестно! Не само там, а и обширния плаж на Шабленската тузла взе да събира хора. Все пак не е като на юг, където и хавлията не можеш да си оставиш.

Спазваме и традицията за рибената чорба. Тя започна от времето на рокфестивалите в кръчмата „Морско конче“ в с. Българево. След това се отдадохме на кулинарни тестове и…  В различните заведения я правят различно. Но е все вкусна. Пък и миди, риба… Изобщо – морска идилия.

Ако пътувате от Каварна към Шабла и Крапец, можете да минете директно по пътя за Дуранкулак.  На ако не ви се бърза, минете през селата Българево, Свети Никола, Камен Бряг, Тюленово. Пътят е по-дълъг, малко неравен, но пък живописен и покрай морето. Има и кръчмета… За отмора.

Като стана дума за панорамен път, то той може да се използва също и от Каварна към Албена. От с. Топола покрай брега през Тузлата та до Балчик. А после и до Албена. Красиво е и се наслаждавате на чудни морски пейзажи.

При пътуването по обикновени пътища, разходът на газ на Skoda Scala падна драстично на 5,6 л. На връщане – от Варна до София през Велико Търново, разходът се качи на 6,4 л, заради трафика и изпреварванията на пъплещите камиони.

Общо за изминатите над 1500 км похарчих четири резервоара газ и половин резервоар бензин, а средният разход бе 5,9 л. Движехме се непрекъснато на климатик, минахме по магистрала и през планински проходи, както и по равнинни пътища, но със завои. Автомобилът се държа перфектно. Ето защо, Skoda Scala ми допадна още повече.



СЛЕДВАЩА

WorldSBK: Шокиращо връщане на Баутиста в Ducati през 2022 г.

Време на състезанието от WorldSBK  на пистата Навара, бе пъдписан един доста неочакван договор за 2022 г. Пилотът на Team […]