Определено, въпреки пандемията на Covid-19, у нас има ръст на продажбите на нови мотоциклети, мотопеди и скутери за 2020 г. От януари до юли, т.е. за първите 7 месеца за тази година у нас са продадени 730 нови машини. Това са данните, които успяхме да съберем, макар и трудно от вносителите на мотоциклети у нас.
В сравнение с миналата 2019 г. има ръст. Но тогава са отчетени данни за първите 6 месеца – 588 броя. Това са данните на ААП (Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България) за миналата година.
Учудващо е, но при почти всички марки има нарастване на продажбите. Самите фирми вносителки отчитат ръст, въпреки пандемията. Може би в края на година ще има макар и малък, нов ръст нагоре в продажбите. Това обаче е са предположения. Освен това вече има и нов играч на пазара при тежките машини – Indian. Влизането на пазара на тази марка бе ознаменувано това лято.
Има разместване на лидерите на пазара по марки. Новите лидери са Vespa със 110 броя и 15,1% пазарен дял. Миналата година за първите 6 месеца Vespa бяха на второ място със 70 скутера или 11,9%, На втора позиция до юли включително са Honda със 102 машини и 14% пазарен дял. Те скачат от 4-о място със 67 машини за 2019 г. лидерите за същия период през 2019 г. от КТМ (106 мотора), сега са 3-и с 97 машини и 13,3 пазарен дял. Четвърти са Peugeot с 88 скутера и 12,1%. След тях – 5-и са BMW със 70 мотора и 9,6%. Германската марка бе на 3-о място за 6-месечието на 2019 г. В топ 6 влизат и Yamaha с 66 машини и 9% пазарен дял.
Традицията при продажбите в кубатурен диапазон отново е спазена. От споменатите 730 машини, най-много са от 251 до 500 куб. см. Това са 260 бройки или 35,6%. Това е по-голяма бройка от 6-месечието за 2019 г. – 211 машини или 35,9% пазарен дял. Лидер са Vespa с 49 машини, следвани от Honda с 29 и Husqvarna с 26 броя.
Градската мобилност и желанието за бързо придвижване в трафика явно е надделяла над тежките машини от 501 до 1000 куб. см. Става дума за това, че на второ място излизат мотопеди и скутери до 50 куб. см. Те са 140 с 19,2% пазарен дял. Peugeot си върна лидерските позиции при малките кубатури, като надвива Vespa с почти два пъти повече продадени бройки. Италианската класика е с 47 реализирани машини. Други италианци – Aprilia/Scarabeo държат трета позиция с 9 броя.
Трета вече е споменатата категория от 501 до 1000 куб. см със 129 броя или 17,7%. И тук има ръст спрямо миналата година, когато резултатът бе 108 броя или 18,4%. Естествено, доминират японците с три от „Big Four“. Лидери на пазара остават Kawasaki с 40 машини, вместо 26 мотора за миналата година. Yamaha са втори с 22 броя, а след тях са Honda с 18. Миналата година двете марки имаха по 16 реализации. Четвърти вече са BMW със 17 мотоциклета.
На 4-о място е категорията от 51 до 125 куб. см със 107 машини и 14,5%. Тук лидери са Honda с 42 машини, следвани от Peugeot – 15 и Vespa – 13. Пет в класацията по обем са моторите над 1000 куб. см – 63 с 8,6% пазарен дял. Безспорни лидери тук са BMW с 30 броя, следвани от Ducati – 9 и КТМ с 5. Най-малко търсени машини на българския пазар са от 126 до 250 куб. см. те са само 31 или 4,2%. Тук лидери са Yamaha с 9, следвани от Honda с 8 и КТМ с 4.
В другата класация, по видове мотори, с най-много продажби – 354 или 48,5% пазарен дял са т.нар. Fun bikes. Това са повече от половината мотоциклети – спортни, туръри, нейкид, къстъм, on-off и офроуд мотори, подлежащи на регистрация. Те отново са повече от 6-те месеца за миналата година – 314 или 53,49%. С най-много продажби са КТМ – 85, следвани от BMW – 60 и Honda 51. И при трите марки в челото има ръст.
В другата категория при скутерите от 125 куб. см нагоре. Отново има ръст в продажбите – 203 или 27,8%. Това е с повече от 50 бройки повече спрямо 2019 г. – 149 или 25,39%. В топ 3 са Vespa с 63, Honda 46 и Piaggio с 21.
При 50-кубиковите скутери са продадени 134 броя или 18,4%. Пак има увеличение на бройките – 92 машини или 15,69%. Начело е Peugeot със 71, втори са Vespa – 47 и 3-и Aprilia с 8. При мотоциклетите офроуд, които не подлежат на регистрация са продадени 30 машини с 4,1%. Водещи са Yamaha с 10 мотора, КТМ с 9 и Husqvarna 8. Продадени са само 9 ATV-та, като от тях 6 са на Kawasaki и 3 на Honda.
ДРУГИ
Първи поглед: Stark Varg EX – уличен ендуро модел
Световните шампиони от KTM Pro Racing обявиха отбора си за 2025 г. в EnduroGP
Историческата офроуд марка OSSA се завръща през 2025 с електрически ендуро велосипед?
МОТО СПОРТ
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
AIT Racing Team търси механици за 2025
Успешна среща на организаторите на MXGP в Палма де Майорка за подготовката на 2025 година
Британският шампионат Kawasaki Superteen се завръща през 2025
Официално: Алфредо Гомес в екипа на Beta Factory
АВТО СПОРТ
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари
В тима на „Ферари“ се надяват, че пристигането на Люис Хамилтън ще им помогне да спечелят отново титлите във Формула 1
Испанецът Карлос Сайнс: „Не беше лесен уикенд за мен, знаейки, че е последен с „Ферари“