
The new CRF300L and CRF300 RALLY – Honda’s lightweight dual-purpose bikes receive major updates


Сериалът на Honda с нови мотоциклети за 2021 г. продължава с пълна сила. Показа още два нови мотоциклета. Този път те са представители на семейството CRF. Базовият е CRF300L, а върху него е изграден по-екстремният CRF300 RALLY.
Преди повече от десетилетие в департамента за научноизследователската и развойна дейност на Honda се състояха дискусии за създаването на чисто нова машина с двойно предназначение. Дългата история на компанията в офроуд състезанията и машини за извън пътя, беше полезна основа, на която стъпи началото на развитието на мотоциклета.
Всъщност такъв истински мотоциклет с двойно предназначение, отдавна е в ДНК-то на Honda.
В края на 70-те години стартира XL250S – мотор, осигуряващ използването му на пътя с отлични офроуд характеристики. Цялата гама XL стана легендарна. Доказа, че едноцилиндров четиритактов двигател с добре конструирано шаси, съдздават полезен и универсален мотоциклет.
Търсенето и предпочитанията на клиентите бяха на първо място. Някои настояват за офроуд изпълнение на състезателно ниво. Други обаче ценят лекотата на използване, практичността и удобството. За делничния ден, дори в градската среда те искаха здрав, практичен мотор с авангарден офроуд стил. Но, той трябваше да е удобен, за да осигури „билет“ за каране, където и да поискат да отидат – на или извън пътя.
Новият мотоциклет с двойно предназначение на Honda винаги е бил разглеждан от екипа за разработки с глобална перспектива.
Той не само трябваше да има мощен и икономичен двигател. Шасито му трябваше да има широк и способен диапазон. И цената трябваше да бъде на достъпна. Да се предлага отлично съотношение цена-качество, като приоритет са ниските общи текущи разходи.
Така се родиха CRF250L и CRF250 RALLY, лансирани в Европа през 2012 г. CRF250L се доказа като ползотворна базова платформа, която създаде версия RALLY, радваща се на постоянен успех в продажбите по целия свят.
Сега на сцената излиза новият CRF300L и версията му CRF300 RALLY.
Мотоциклетът е по-лек, по-мощен и с множество подобрения в детайлите. Това е машина, която има всичко, за да бъде с двойно предназначение, какъвто беше CRF250L, но на по-високо ниво.
CRF300L има двигател с по-голям обем, ревизиран въздухозаборник, синхронизация на всмукателните тръби и изпускателна система, които извличат повече върхова мощност и значително по-силен въртящ момент в обхвата на оборотите. По-късите съотношения на скоростната кутия са допълнени с по-дълга 6-та предавка.
Управлението на всякакъв терен е подобрено с ново подвижно рамо, увеличен пътен просвет, по-дълго окачване и преработена позиция на каране. За 2021 г. и има ясен и видим LCD дисплей с нови инструменти. Собственото тегло е намалено с 4 кг на 142 кг.
Също с 4 кг е намалена и версията RALLY, която сега е 153 кг. Причината е в по-големия обем на резервоара за по-голям пробег. Седалката е по-висока и подплатена с каучук. Стъпенките имат гумени вложки, а кормилото използва вътрешни тежести.
Обемът на новия двигател е увеличен с 14% – от 250 на 286 куб. см. Сега, с 286-кубиковия агрегат, CRF300L произвежда 10% повече върхова мощност – 20,1 кВт @ 8500 об/мин и 18% повече въртящ момент – 26,6 Нм @ 6500 об/мин. Преразгледана е всмукателната и изпускателната система. Така се постига по-голям въртящ момент и повече мощ в средния оборотен диапазон. Ходът на буталото е увеличен, докато диаметърът остава 76 мм. Компресията от 10,7:1 също се запазва. Двигателят CRF300L е напълно съвместим с EURO5.
Съотношението на предавките от 1-а до 5-а е по-късо за подобрена реакция, докато 6-та е по-дълга за по-спокойно високоскоростно пътуване. На магистралата максималната скорост е по-висока – от 129 км/ч до 132 км/ч. Ускорението от 0 до 400 м се постига за 15,4 секунди, с 0,9 сек. по-бързо.
Преработената стоманена рамка, алуминиевото люлеещо се рамо и дъното допринасят за спестяване на 4 кг от теглото.
Имат и ревизиран баланс на твърдост за обратна връзка и усещане. Геометрията на кормилното управление е коригирана, за да съвпада с по-дългото движение на предното и задното окачване, и с увеличения пътен просвет.
Каросерията с остри ръбове се отличава с по-тънък резервоар и седалка и нов положителен LCD дисплей с инструменти. Позицията за каране също е променена, за по-добра маневреност на волана, необходима за офроуд и каране на пътя. CRF300 RALLY има пък по-голям резервоар с капацитет от 12,8 л и удобна, широка седалка, отличителен асиметричен двоен LED фар и нов, положителен LCD дисплей с инструменти.
При CRF300L са спестени общо 4 кг и с течностите моторът вече е 142 кг. Само от двойната полурамка се пестят 2,15 кг. Подвижното алуминиево рамо не само намалява теглото с 550 грама, но дава 23% намаление на страничната твърдост на усукване. Стоманеното дъно вече е променено и е от алуминий. Това намалява теглото със 730 грама и намалява центъра на тежестта.
43-милиметровата обърната вилка печели 10 мм ход и сега е 260 мм. Преработени са настройките на теглото на пружината и амортисьора. Задното окачване Pro-Link има 260 мм ход (преди 240 мм). Амортисьорът Showa е с диаметър 40 мм. Пътният просвет е увеличен от 255 на 285 мм, а рамката и двигателят са с 20 мм по-високи. Междуосието е с 10 мм по-дълго – 1455 мм. Радиусът на завиване е 2,2 м.
Предната спирачка използва единичен 256 мм диск и двубутален апарат, а задната е 220 мм диск с еднобутален апарат. Подобно на състезателните машини CRF, задният главен цилиндър вече е лек и интегриран. Дисковете са вълнови, взети директно от CRF250R и CRF450R. Те имат изключителни способности за самопочистване при неблагоприятни условия. 2-каналния ABS е стандартен.
Резервоарът на CRF300L също е вдъхновен от състезателните CRF. Той е с обем 7,8 литра и е със 190 грама по-лек и по-тънък от преди. Още 110 грама се пестят от агресивната форма на предния калник. Скобата на задната регистрационна табела също е намалена и се спестяват на 300 гр.
За да се постигне лесен контрол, позицията за каране е леко променена.
Кормилото е леко изтеглено назад, докато стъпенките за краката са спуснати надолу и също са преместени назад, за да улеснят смяната на предавките с тежките ботуши за офроуд. Височината на седалката е увеличена с 5 мм, до 880 мм.
При CRF300 RALLY обемът на резервоара за гориво нараства с 2.7 л, до 12.8 л. така се осигуряват 32,2 км/л и общо над 410 км пробег. Седалката е каучукова, монтирана за удобство, а стъпенките вече имат гумени вложки. Височината на седалката е 890 мм, 10 мм по-висока от CRF300L и 5 мм по-ниска от преди. Моторът е със същия по-тесен профил отпред като неговия брат, но с 20 мм повече ширина в седящата зона за дълго каране.
Преработеният, със 70 гр. по-лек LCD дисплей разполага с по-висока четливост. Информацията включва скоростта, индикатор за положението на предавката, пробег и разход на гориво, средна скорост, хронометър и брояч на оборотите.
Технически характеристики
Двигател | |
Тип | Четиритактов, едноцилиндров, течностно охлаждане, DOHC |
Обем | 286 куб. см |
Клапани на цилиндър | 4 |
Диаметър и ход (мм) | 76.0 x 63.0 |
Компресия | 10.7:1 |
Максимална мощност | 20.1 кВт / 8500 об /мин. |
Mакс. въртящ момент | 26.6 Нм / 6750 об/мин. |
Обем на резервоара | 7,8 л, (12,8 л RALLY) |
Разход на гориво | 32,3 км/л |
CO2 емисии WMTC | 73 г/км |
Задвижване | |
Съединител | Многодисков в маслена баня, асистиращ приплъзващ съединител |
Трансмисия | 6-степенна |
Крайно задвижване | Верига |
Рамка | Стоманена полу-двойна опора |
Шаси | |
Размери (Д х Ш х В) | 2230 x 820 x 1200 мм |
Междуосие | 1455 мм |
Височина на седалката | 880 мм (890 мм RALLY) |
Клиренс | 285 мм (275 мм RALLY) |
Тегло | 142 кг (153 кг RALLY) |
Окачване | |
Отпред | 43 мм телескопична USD вилка |
Отзад | Prolink |
Спирачки | Двуканален ABS |
Отпред | 256 мм x 3.5 мм диск с двубутален апарат |
Отзад | 220 мм x 4.5 мм диск с еднобутален апарат |
ДРУГИ
GASGAS ДОБАВЯ ЩИПКА ВЪЛНЕНИЕ ВЪВ FACTORY EDITION МОТОЦИКЛЕТИТЕ ЗА 2025 С ИЗЦЯЛО НОВ ВЪНШЕН ВИД!
Първи поглед: Stark Varg EX – уличен ендуро модел
Световните шампиони от KTM Pro Racing обявиха отбора си за 2025 г. в EnduroGP
МОТО СПОРТ
Енергично каране донесе на Чейс Секстън от RED BULL KTM подиум в Детройт
Гайзер и шест титли
Ducati може да запази двигателя от 2024 г. за MotoGP през 2025 г., въпреки тестовете в Тайланд
Сезонът по мотокрос в Обединеното кралство започва
Български състезатели мерят сили в престижни мотокрос и Суперендуро надпревари в Европа
АВТО СПОРТ
Елфин Еванс поведе след първия специален етап в рали Швеция
Шестима пилоти получават уникален шанс през новия сезон
Никола Цолов с две класирания в топ 5 на „Херес“
Ще има и 12-и отбор във Формула 1
Маршрутът за дебюта на Канарските острови в WRC е готов