Сериалът на Honda с нови мотоциклети за 2021 г. продължава с пълна сила. Показа още два нови мотоциклета. Този път те са представители на семейството CRF. Базовият е CRF300L, а върху него е изграден по-екстремният CRF300 RALLY.
Преди повече от десетилетие в департамента за научноизследователската и развойна дейност на Honda се състояха дискусии за създаването на чисто нова машина с двойно предназначение. Дългата история на компанията в офроуд състезанията и машини за извън пътя, беше полезна основа, на която стъпи началото на развитието на мотоциклета.
Всъщност такъв истински мотоциклет с двойно предназначение, отдавна е в ДНК-то на Honda.
В края на 70-те години стартира XL250S – мотор, осигуряващ използването му на пътя с отлични офроуд характеристики. Цялата гама XL стана легендарна. Доказа, че едноцилиндров четиритактов двигател с добре конструирано шаси, съдздават полезен и универсален мотоциклет.
Търсенето и предпочитанията на клиентите бяха на първо място. Някои настояват за офроуд изпълнение на състезателно ниво. Други обаче ценят лекотата на използване, практичността и удобството. За делничния ден, дори в градската среда те искаха здрав, практичен мотор с авангарден офроуд стил. Но, той трябваше да е удобен, за да осигури „билет“ за каране, където и да поискат да отидат – на или извън пътя.
Новият мотоциклет с двойно предназначение на Honda винаги е бил разглеждан от екипа за разработки с глобална перспектива.
Той не само трябваше да има мощен и икономичен двигател. Шасито му трябваше да има широк и способен диапазон. И цената трябваше да бъде на достъпна. Да се предлага отлично съотношение цена-качество, като приоритет са ниските общи текущи разходи.
Така се родиха CRF250L и CRF250 RALLY, лансирани в Европа през 2012 г. CRF250L се доказа като ползотворна базова платформа, която създаде версия RALLY, радваща се на постоянен успех в продажбите по целия свят.
Сега на сцената излиза новият CRF300L и версията му CRF300 RALLY.
Мотоциклетът е по-лек, по-мощен и с множество подобрения в детайлите. Това е машина, която има всичко, за да бъде с двойно предназначение, какъвто беше CRF250L, но на по-високо ниво.
CRF300L има двигател с по-голям обем, ревизиран въздухозаборник, синхронизация на всмукателните тръби и изпускателна система, които извличат повече върхова мощност и значително по-силен въртящ момент в обхвата на оборотите. По-късите съотношения на скоростната кутия са допълнени с по-дълга 6-та предавка.
Управлението на всякакъв терен е подобрено с ново подвижно рамо, увеличен пътен просвет, по-дълго окачване и преработена позиция на каране. За 2021 г. и има ясен и видим LCD дисплей с нови инструменти. Собственото тегло е намалено с 4 кг на 142 кг.
Също с 4 кг е намалена и версията RALLY, която сега е 153 кг. Причината е в по-големия обем на резервоара за по-голям пробег. Седалката е по-висока и подплатена с каучук. Стъпенките имат гумени вложки, а кормилото използва вътрешни тежести.
Обемът на новия двигател е увеличен с 14% – от 250 на 286 куб. см. Сега, с 286-кубиковия агрегат, CRF300L произвежда 10% повече върхова мощност – 20,1 кВт @ 8500 об/мин и 18% повече въртящ момент – 26,6 Нм @ 6500 об/мин. Преразгледана е всмукателната и изпускателната система. Така се постига по-голям въртящ момент и повече мощ в средния оборотен диапазон. Ходът на буталото е увеличен, докато диаметърът остава 76 мм. Компресията от 10,7:1 също се запазва. Двигателят CRF300L е напълно съвместим с EURO5.
Съотношението на предавките от 1-а до 5-а е по-късо за подобрена реакция, докато 6-та е по-дълга за по-спокойно високоскоростно пътуване. На магистралата максималната скорост е по-висока – от 129 км/ч до 132 км/ч. Ускорението от 0 до 400 м се постига за 15,4 секунди, с 0,9 сек. по-бързо.
Преработената стоманена рамка, алуминиевото люлеещо се рамо и дъното допринасят за спестяване на 4 кг от теглото.
Имат и ревизиран баланс на твърдост за обратна връзка и усещане. Геометрията на кормилното управление е коригирана, за да съвпада с по-дългото движение на предното и задното окачване, и с увеличения пътен просвет.
Каросерията с остри ръбове се отличава с по-тънък резервоар и седалка и нов положителен LCD дисплей с инструменти. Позицията за каране също е променена, за по-добра маневреност на волана, необходима за офроуд и каране на пътя. CRF300 RALLY има пък по-голям резервоар с капацитет от 12,8 л и удобна, широка седалка, отличителен асиметричен двоен LED фар и нов, положителен LCD дисплей с инструменти.
При CRF300L са спестени общо 4 кг и с течностите моторът вече е 142 кг. Само от двойната полурамка се пестят 2,15 кг. Подвижното алуминиево рамо не само намалява теглото с 550 грама, но дава 23% намаление на страничната твърдост на усукване. Стоманеното дъно вече е променено и е от алуминий. Това намалява теглото със 730 грама и намалява центъра на тежестта.
43-милиметровата обърната вилка печели 10 мм ход и сега е 260 мм. Преработени са настройките на теглото на пружината и амортисьора. Задното окачване Pro-Link има 260 мм ход (преди 240 мм). Амортисьорът Showa е с диаметър 40 мм. Пътният просвет е увеличен от 255 на 285 мм, а рамката и двигателят са с 20 мм по-високи. Междуосието е с 10 мм по-дълго – 1455 мм. Радиусът на завиване е 2,2 м.
Предната спирачка използва единичен 256 мм диск и двубутален апарат, а задната е 220 мм диск с еднобутален апарат. Подобно на състезателните машини CRF, задният главен цилиндър вече е лек и интегриран. Дисковете са вълнови, взети директно от CRF250R и CRF450R. Те имат изключителни способности за самопочистване при неблагоприятни условия. 2-каналния ABS е стандартен.
Резервоарът на CRF300L също е вдъхновен от състезателните CRF. Той е с обем 7,8 литра и е със 190 грама по-лек и по-тънък от преди. Още 110 грама се пестят от агресивната форма на предния калник. Скобата на задната регистрационна табела също е намалена и се спестяват на 300 гр.
За да се постигне лесен контрол, позицията за каране е леко променена.
Кормилото е леко изтеглено назад, докато стъпенките за краката са спуснати надолу и също са преместени назад, за да улеснят смяната на предавките с тежките ботуши за офроуд. Височината на седалката е увеличена с 5 мм, до 880 мм.
При CRF300 RALLY обемът на резервоара за гориво нараства с 2.7 л, до 12.8 л. така се осигуряват 32,2 км/л и общо над 410 км пробег. Седалката е каучукова, монтирана за удобство, а стъпенките вече имат гумени вложки. Височината на седалката е 890 мм, 10 мм по-висока от CRF300L и 5 мм по-ниска от преди. Моторът е със същия по-тесен профил отпред като неговия брат, но с 20 мм повече ширина в седящата зона за дълго каране.
Преработеният, със 70 гр. по-лек LCD дисплей разполага с по-висока четливост. Информацията включва скоростта, индикатор за положението на предавката, пробег и разход на гориво, средна скорост, хронометър и брояч на оборотите.
Технически характеристики
Двигател | |
Тип | Четиритактов, едноцилиндров, течностно охлаждане, DOHC |
Обем | 286 куб. см |
Клапани на цилиндър | 4 |
Диаметър и ход (мм) | 76.0 x 63.0 |
Компресия | 10.7:1 |
Максимална мощност | 20.1 кВт / 8500 об /мин. |
Mакс. въртящ момент | 26.6 Нм / 6750 об/мин. |
Обем на резервоара | 7,8 л, (12,8 л RALLY) |
Разход на гориво | 32,3 км/л |
CO2 емисии WMTC | 73 г/км |
Задвижване | |
Съединител | Многодисков в маслена баня, асистиращ приплъзващ съединител |
Трансмисия | 6-степенна |
Крайно задвижване | Верига |
Рамка | Стоманена полу-двойна опора |
Шаси | |
Размери (Д х Ш х В) | 2230 x 820 x 1200 мм |
Междуосие | 1455 мм |
Височина на седалката | 880 мм (890 мм RALLY) |
Клиренс | 285 мм (275 мм RALLY) |
Тегло | 142 кг (153 кг RALLY) |
Окачване | |
Отпред | 43 мм телескопична USD вилка |
Отзад | Prolink |
Спирачки | Двуканален ABS |
Отпред | 256 мм x 3.5 мм диск с двубутален апарат |
Отзад | 220 мм x 4.5 мм диск с еднобутален апарат |
ДРУГИ
Показаха наследника на Lamborghini Huracán
Естетични актуализации за Honda CRF1100L Africa Twin
Husqvarna Motorcycles разкрива вълнуващата нова визия на FS 450 за 2024 г.
МОТО СПОРТ
Оливейра потвърди, че “Портимао” може да изпадне от MotoGP
STUDIO LINSON MOTO в Кортен
Община Перник и StroyRent помагат за реализирането на мотокрос състезанието в миньорския град
Победоносното трио VMXDN Foxhill ще представи отбора на Англия във Farleigh Castle Vets MX
Перник ще бъде домакин на шестия кръг от Държавното първенство по мотокрос
АВТО СПОРТ
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес
Никола Цолов приключи сезон 2024 във Формула 3 с три победи
Льоклер и “Ферари” триумфираха на “Монца”
Живко Иванов е републикански шампион в клас S3 на супермото