февруари 4, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

Indycar: Уил Пауър с шампионската титла, Алекс Палу с победа на Лагуна Сека

Героите на последният кръг от сериите  Indycar са двама. Уил Пауър и Алекс Палу. На легендарната писта Лагуна Сека в Монтерей, Калифорния първият сложи короната, а вторият спечели победата в последния кръг за сезон 2022 Firestone Grand Prix.

Пауър оцеля при различните стратегии за гуми и предизвикателствата от своите съперници. Със своя Verizon Team Penske Chevrolet той стана 3-и, но това му беше достатъчно да спечели втория си шампионат от NTT INDYCAR SERIES, след като триумфира с титлата през 2014 г. Шампионът сложи короната само един ден след като Пауър постави рекорд в кариерата си със своята 68-ма първа позиция. Той изпревари друга легенда – Марио Андрети.

41-годишният Уил Пауър от Австралия спечели само едно състезание този сезон. Но той пък зае водещо място в сериите, като за 12-и път е в топ 5 от общо 17 състезания. Това е с три повече от всеки друг пилот. Пауър и Скот Диксън също бяха единствените пилоти, завършили всяка обиколка този сезон във всяко състезание.

Тази последователност беше част от голямата промяна този сезон от страна на Пауър. Той успя да вземе това, което колата предлагаше във всяко състезание, и да не прекалява с грешки. Новооткритият фокус, подобен на дзен, се оказа ключов. Пауър каза: „От началото на сезона просто играехме дълга игра. Не бе важно непременно да вървим към големите победи.“

Това беше 17-ият шампионат от сериите на пилота на Team Penske, като увеличи рекорда на отбора. Пауър победи съотборника си Джоузеф Нюкардън за короната само с 16 точки.

Палу, с колата на NTT DATA Chip Ganassi Racing Honda, сложи край на царуването си като шампион от сериите за 2021 г. с първата си победа за сезона. Той доминира в състезанието, като победи Нюгардън с 30.3812 сек. Това е най-голямата разлика за победа този сезон с повече от 24 секунди. Палу постигна победа след напрегнато лято, белязано от все още неразрешен договорен спор за неговите услуги като пилот през следващия сезон между Chip Ganassi Racing и McLaren Racing.

Победата дойде въпреки наказанието от шест точки на стартовата решетка за неодобрена смяна на двигателя след квалификацията в събота. Това измести Палу от пето на 11-о място на стартовата решетка. Палу каза: „Затруднихме се малко в някои състезания, особено в последните. Но днес беше страхотно. Стратегията беше на място. Хубаво е да завършиш сезон с победа. Имахме мощност и добър пробег с горивото.“

Палу за първи път поведе в обиколка 16 и почти веднага се оказа доминиращият пилот. Той водеше 67 от 95-те обиколки в състезание, забавено само с три жълти периода.

Разликата на испанеца Палу спрямо второто място Пауър беше 8.6287 секунди в обиколка 50. Палу обаче рязко отстъпи през втората половина на състезанието, тъй като съперниците му имаха различни стратегии за гуми. Палу използваше алтернативните гуми на Firestone само от 20-а до 38-а обиколки. След това излезе през останалата част от надпреварата с основните гуми на Firestone върху хлъзгавата, силно абразивна повърхност на пистата с 11 завоя и 3,602 км.

До обиколка 62 разликата на Палу пред Пауър беше 20 секунди. Беше време за напускане.

Нюгардън започна деня втори в класирането, на 21 точки зад Пауър, който спечели бонус точка за първата позиция. Той беше изправен пред големи проблеми в преследването на третата си шампионска титла. Нюгардън започна 25-и от 26 коли, след като излезе извън пистата със своя Hitachi Team Penske Chevrolet по време на първия кръг от квалификациите.

Но Нюгардън никога не отстъпиу за да промени своя удар за съотборника си Пауър. Той започна състезанието с премиум гумите Firestone – обратният подход на съперниците за титлата Пауър, Диксън и Маркус Ериксон. Също така направи още едно спиране в бокса като Пауър, в опит да използва по-свежи гуми и пълнен резервоар гориво, за да спечели позиция на пистата.

Гамбитът почти проработи. Нюгардън излезе от бокса в обиколка 36 с нови основни гуми на Firestone. Започна да изпреварва съперниците си с плашеща скорост на затваряне, навлизайки в предизвикателния комплекс от завои „Тирбушон“ (Corkscrew).

Нюгардън изпревари Arrow McLaren SP Chevrolet на Пато О’Уард за 4-о място в обиколка 43 в Тирбушона. След това повтори това упражнение обиколка по-късно за 3-о място, като задмина Феликс Розенквист с Arrow McLaren SP Chevrolet.

Пауър беше следващ в списъка. Нюгардън задмина съотборника си в обиколка 46 на върха на Corkscrew за второ място. Но Пауър не се паникьоса. Той отново се фокусира върху по-далечното развитие, докато правеше аритметика в мозъка си при 280 км/ч. Той искаше да извлече максимума от тези периоди и да не губи повече позиции.

Нюгардън нямаше шанс да хване Палу, който вече беше в различна стратосфера. Той взе седем секунди аванс само четири тура след рестартирането в обиколка 41. Първите три автомобила задържаха мястото си до края на състезанието, запечатвайки титлата за Пауър.

Шесткратният шампион от сериите Диксън с PNC Bank Chip Ganassi Racing Honda се класира на трето място  в шампионата, на 39 точки зад Пауър, след 12-ото си място в Лагуна Сека. Скот Маклафлин завърши четвърти по точки само във втория си сезон, след шестото си място в последния старт с XPEL Team Penske Chevrolet.

Победителят ат Индианаполис 500 Маркус Ериксон завърши най-добрия си сезон в сериите 6-и. Пилотът на Huski Chocolate Chip Ganassi Racing Honda стана 9-и.

Кристиан Лундгард с PeopleReady Honda спечели титлата Новак на годината с петото си място в общото класиране. Лундгаард завърши с разлика от 18 точки пред Давид Малукас, който в Лагуна Сека бе 13-и с HMD Honda.