MotoGP: В Америка двигателят V4 пак победи редовия

Стефан Илиев

Гран при на Америките, която мина този уикенд, бе спечелено от Марк Маркес (Repsol Honda) с машина Honda RC213V, версия 2021 г. На пистата в Остин, Тексас от осем състезания, това бе 7-а победа на испанеца. Неслучайно го наричат King of COTA или „Шерифът“. От техническа гледна точка, това означава, че в Тексас винаги са доминирали двигателите V4 редовите четирицилиндрови мотори. Само през 2019 г. Алекс Ринс със Suzuki успя да пробие блокадата на Honda и Маркес.

Пистата в Остин е доста сложно предизвикателство за състезателите в MotoGP. Конфигурацията на трасето прави настройката на моторите много трудна. COTA има най -дългата права в календара – 1,2 км. Това е дълъг участък, който започва от фибата на завой 11, за която се изисква зверско спиране, до също така бавния завой 12. Това е място, където са необходими конски сили и сцепление.

Въпреки това, COTA не е само конски сили. Докато Марк Маркес и неговият мощен V4 на Honda може би са доминирали в Остин през годините, включително и тази, от 9-те места на подиума от състезанията през 2018, 2019 и 2021 г., пет са за по-малко мощните редови четирицилиндрови агрегати на Yamaha и Suzuki. Тази година едно място – второто, беше заето от Фабио Куартараро с R1. Времето за преминаване през завоите е също толкова важно, колкото и мощността на машината на пълна газ. Дори и редовите четворки да са по-добри в завоите, ускорението, което има на правите на другия тип мотори се казва думата. Така че отново производителите с V4 доминираха. А пък Маркес, отново доказа класата си в Америка, како финишира на 4,679 сек. пред лидера във временното класиране Куартараро.

COTA обаче не е сложна писта само за двигателите. Тя е сложна и за аеродинамиката, тъй като има важни зони за ускорение, които следват от много бавни завои. Но също има много къси зони на ускорение, които тестват възможностите за ограничаване на повдигането на предното колело, което е притискано от аеро пакета на мотора. Затова крилата на моторите отпред бяха доста по-различни.

От другата страна има много бърза промяна в посоката на бавната секция на COTA с много завои. От сектор едно и преминаването в сектор две пилотите променят посоката седем пъти в бърза последователност. Това е огромно физическо усилие и когато има много аеродинамични елементи, закрепени към предната част на мотоциклета, това физическо усилие става още по-голямо. Постигането на баланс между аеропакет, който работи изправен по права линия и остава ефективен, когато ездачът се накланя в завоите под голям ъгъл, е решаващо. Тъкмо това е новото изкуство в света на MotoGP.

COTA е голямо изпитание и за задната спирачка. Всички писти в календара на MotoGP изискват интензивно използване на задната спирачка, но на COTA това е много повече. На нагънатата като змия отсечка на пистата от завой 3 до 10, пилотът постоянно намалява скоростта. За да накарат мотоциклетът да се накланя от едната до другата страна, пилотите използват често дросела, за да завъртят задната част на мотора и да завият по-здраво в кривата. Но в този участък от пистата тази тактика не е толкова ефективна, колкото обикновено, поради това, че състезателите трябва да намалят скоростта.

Те все пак използват газта, за да завият със задната част. Но се стремят действията им да бъдат възможно най-гладки, когато използват задната спирачка, за да накарат мотора да завие, вместо да използват конските сили. Задната спирачка помогне на мотора да завие по-здраво към върха на завоя.

От всички отбори, с най-голяма новост бе екипът на Suzuki. Моторите бяха с новото шаси. Suzuki тестваха това ново шаси на Мизано, преди състезанието в Остин. Че е новото шаси се разбра от по-голямата карбонова секция, свързана към горната дълга част на рамката.

Изглежда, това даде възможност както на Алекс Ринс (4-и), така и на съотборника му от екипа на Suzuki Ecstar Жоан Мир (8-и) да подобрят спирачните характеристики. Спирачната ефективност е необходима в няколко участъци на COTA. Завой 1 е зона с интензивно спиране, завой 11 също, тъй като е фиба и е много бавен. Труден е и завой 12, към който пилотите се приближават със скорост над 330 км/ч. Точно в тези участъци пролича, че в моторите GSX-RR на Мир и Ринс има нещо по-различно. Мир, който е най-сериозният критик към спирането на мотори си, този път беше доволен от машината си.



Next Post

Ники Хейдън влезе и в Залата на славата на моторните спортове в Америка

Покойният Ники Хейдън или “The Kentucky Kid” (Хлапето от Кентъки), както го наричаха, беше въведен в Залата на славата на моторните спортове на Америка. Световният шампион за 2006 г. и […]