декември 12, 2024

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

MotoGP: Джак Милър – най-бързият на две колела в Катар

След пет напрегнати и скоростни дни, предсезонните тестове за 2021 г. за състезателите и отборите в MotoGP приключиха. На пистата Лосаил в Катар Джак Милър и Ducati Lenovo оглавиха комбинираното класиране от всички сесии. Милър постигна рекордното време 1: 53.183 – най-бързата обиколка на две колела в Катар. Тимът от Болоня е преследван от трима пилоти на от Yamaha, като първите двама са в по-малко от десета. Маверик Винялес (Monster Energy Yamaha MotoGP) е на 0,061 сек., а съотборникът му Фабио Куартараро на 0,080 сек. Третият – Франко Марбидели (Petronas Yamaha SRT) бе на 0,140 сек. и е 4-и в общото класиране.

За съжаление последният ден от теста в Катар би провален от силните ветрове. Те посипаха пистата с прах и почти никой не излезе. След малко повече от два часа Пол Еспаргаро (Repsol Honda) и Данило Петручи (Tech3 KTM Factory Racing) бяха единствените двама, които записаха а време за обиколка, но с 8 сек. по-бавна от тази на Милър. След това машините за почистване се опитаха да подобрят условията, но по-голямата част от работата вече беше свършена. Затова екипите започнаха да си прибират багажа.

Все пак в останалите четири тестови дни всички работиха пълноценно, както и преди седмица в шайкдауна за тестовите пилоти и новаците. Така че, шампионатът можа да започне с първия старт на същата писта Лосаил.

В ръцете на харизматичния австралиец Милър, Ducati ще излязат в първата Гран при като най-бързите.

Рекордната обиколка на Милър бе поставена в сряда вечерта и доказва, че той и новият GP21 изглеждат като страхотно като дует. Да не говорим, че в Болоня този сезон са кралете на иновациите на MotoGP.  Те бяха с много елементи за тестване. Най-впечатляващото бе новото предно аеро, което е значителни промени, невиждано досега. Отзад моторът също е с различна форма на известната като „кутия за салата“. Друга голяма промяна у устройството за холшот, което имат и повечето заводски отбори. Освен Ducati, това са Aprilia, Honda, KTM и Suzuki тръгваха от линията с клекнал мотор отпред и отзад.

Франческо Баная (Ducati Lenovo) приключва тестовете в топ 5 – на 0,261 сек., зад съотборника си и триото на Yamaha. Пеко е видимо доволен от работата в състезателното темпо, която беше свършил през цялото време. Когато пробва квалификационно време, изобщо не беше далеч – на 0,261 сек. от първия.

Благодарение на Йохан Зарко (Pramac Racing), който даде 1: 53.899, на 0,716 сек., Ducati вкара всички свои пилоти, които не са новаци, в топ 10.  

Зарко освен това постави нов неофициален рекорд за максимална скорост от 357,69 км/ч.  на спийд-трапа на стартфиналната права. Французинът в един от дните (четвъртък) работи много в състезателното темпо и опита много неща. Съотборникът на Зарко – Хорхе Мартин завърши теста на Катар като най-бързият новак – 14-и. той постигна 1: 54.483 – невероятно време на новака от Moto2, само на 1,3 сек. от рекорда на Милър за всички времена.

Световният шампион в Moto2 Енеа Бастианини (Avintia Esponsorama Racing) завърши само 0.022 сек. зад Мартин 15-и, а Лука Марини (Sky VR46 Avintia) бе 21-и – на 1.839 сек. от Милър. За триото новобранци на Ducati седмицата в Катар беше до голяма степен положителна с много обиколки. Мартин завъртя 159 в официалния тест, Бастианини – 178 и Марини – 204. Сега триото сега се връща в Европа за малко „домашна работа“, преди дебюта в Гран при.

Мениджърът на заводския тим на Ducati Давиде Тардоци оцени катарския тест на 9 по десетобалната система. Той беше доволен от всеки аспект: бързина, отношение и морал на отбора. Самочувствието и увереността наистина са отлични в тима, но да напомним, че от години Лосали е много успешна писта за… Ducati. 

Yamaha за пореден път доказаха, че темпото им в една обиколка е шеметно.

Винялес, Куатараро и Морбидели постигнаха най-добрите си времена от теста в единични бързи турове.  Въпреки че загубиха от Милър, нещата на този етап изглеждат добре за Yamaha. Въпреки това, те са работили най-много по състезателното темпо и пробването на много други детайли в Катар.

Yamaha бе с нов въздушен обтекател и нов калник. Максималната скорост все още е слабост в моторите. Тези актуализации имат за цел да намалят разликата с Ducati и Honda. Освен това пилотите на Yamaha тестваха ново шаси и отзивите бяха положителни. Изглежда, че е взето решение то да се използва този сезон.

Вторият най-бърз Винялес работи усилено върху стартовете си. В сряда и четвъртък той около 25 пъти е заставал в края на питлейна и се е изстрелвал към завой 1. Това бе основното, върху което Винялес се съсредоточи в предсезонните тестове. А също и върху темпото на първите няколко обиколки.  

Новият пилот на заводския тим Куартараро заяви, че са му били необходими 30-40 обиколки, за да се запознае отново със чудовището YZR-M1.  След като французинът се върна доверието в машината, взе да дава добри времена. Новакът на 2019 г. заяви, че се чувства комфортно на новото шаси и е изпробвал „много неща“, подобно на съотборника си Винялес. Състезателното темпо изглежда фантастично за всички мотори на Yamaha. Мениджърът на екипа Масимо Мерегали каза, че и двамата му пилоти се чувстват много уверени, като части като шасито и аеродинамиката са одобрени и от двамата.

Морбидели и Валентино Роси (Petronas Yamaha SRT) се присъединяват към колегите си от заводския тим. Роси беше единственият от квартета, който не гледаше на времето си за обиколка. Доктора обаче беше в много добро настроение, насочвайки се към 26-ия си сезон в Гран при. Деветкратният световен шампион завърши теста на 11-то място, като неговото време 1: 53,993 е най-добрата му обиколка досега в Лосаил.  

Шестото място в комбинираните времена беше за Алеиш Еспаргаро от Aprilia Racing Team Gresini.  

Техният мотоциклет RS-GP за 2021 г. е почти изцяло нов: двигателят, шасито, два аеро дизайна, изпускателните тръби и „кутията за салата“ са се променили. Aprilia имат и първото си карбоново подвижно рамо. Това значи, че само Suzuki са единственият производител, който няма този елемент. Устройството за холшот се използва много ефективно от испанеца. Най-доброто му време – 1:53.640, нареди Еспаргаро на половин секунда от Милър.

Масимо Ривола, главен изпълнителен директор на Aprilia Racing, даде оценка 7 от 10 за предсезонната подготовка. Екипът от Ноале направи обещаващ сезон 2020, а сега всички са доволни от напредъка, показан в Катар. Новобранецът Лоренцо Савадори завърши теста в 26-и, на 2.571 сек. за не забравяме, че италианецът през цялото време лекува и травма на рамото.

Отборът на световните шампиони Suzuki Ecstar показа доста висока скорост в началото на 2021 г.

Двамата пилоти се движат в пакет. Носителят на титлата в MotoGP Жоан Мир завърши 7-и, с едно място и 0.033 сек. пред съотборника си Алекс Ринс. В Катар са използвани ново шаси и ново подвижно рамо. Естествено и други малки елементи, с които „си играят“ всичките им колеги от конкуренцията. Suzuki също така дава предимство през следващия сезон на Мир, Ринс и тестовия пилот Силвен Гинтоли да пробват двигателя за 2022 г. Мир призна, че Ducati и Yamaha изглеждат по-добре в общото темпо, но дуото с GSX-RR изобщо не е далеч.

Пистата Лосаил не е „гостоприемна“ за Suzuki. Не пасва на машините, но пилотите се чувстват добре и са направили подобрения от миналогодишния мотор. Мир каза: „Ние сме конкурентни, не сме бавни и това са само тестове.“

За японските гиганти от Honda това беше малко смесен тест, но основният положителен резултат са усилията на Пол Еспаргаро (Repsol Honda).

 Испанецът зае 9-о място с точно същото време като Зарко и влезе в топ 10, въпреки че за първи път се качва на този мотор. Адаптацията на Еспаргаро от KTM към Honda е безпроблемна. Той впечатли почти всички в падока със своето представяне до момента. Завършвайки теста, Пол Еспаргаро описа дебюта си като „освобождаване на болката“ от зимата, пълна с очакване.

Технологично, Honda донесе три различни шасита в Катар – едно „стандартно 2020“, едно карбоново, свързано към рамката, и едно напълно ново. Няколко нови аеро пакета тестваха Щефан Брадл (Honda Test Team) и Такаки Накагами (LCR Honda Idemitsu). Не е ясно обаче кое от тях са избрали от HRC за уикенда на първото състезание.

Накагами беше вторият най-добър мотоциклетист на Honda – 12-и, следван от Брадъл –  13-и. И двамата имаха повече от една катастрофа, като само Брадъл падна два пъти в сряда следобед. Пилотите на Honda паднаха общо 10 пъти – повече от всеки друг заводски отбор. За съжаление на Алекс Маркес (LCR Honda Castrol), голямото и тежко падане на завой 9 в четвъртък му донесе малка фрактура на метатарзалната кост на десния крак. Той обаче ще е във форма за първия старт.

Мениджърът на Repsol Honda Алберто Пуч не иска да издава чувствата си, но беше много доволен от това колко „гладко“ се е адаптирал новият му пилот Пол Еспаргаро. Един огромен проблем през следващите 14 дни ще бъде и дали Марк Маркес ще се качи на мотора в Катар, след като резултатите от последният му преглед са много добри. Дали осемкратния световен шампион ще се нареди до впечатляващия си съотборник Еспаргаро?

След изключителен сезон 2020, KTM все още не е попаднал в топ 10 през 2021 г., но австрийците продължават да работят.

Мигел Оливейра (Red Bull KTM Factory Racing) беше най-бързият с RC16. Двукратният победител в състезания за 2020 г. беше 16-и, на 1,334 сек. от Милър. Съотборникът му Брад Биндър бе на 0,165 сек. след Оливейра – 17-и. КТМ обаче имат малко данни за Катар. Нямат състезание миналата година с техния нов и подобрен пакет, но това не ги е затруднило. Лосали обаче не е най-силната писта на KTM.Те обаче донесоха много нови неща за тестване. Нарекоха ги „победители на хардуерната част“. Най-забележителните новости са по-тънкият нов преден обтекател, който има още няколко „зъби от акула“. Освен това, тестовият пилот Дани Педроса пробваше нов модул на седалката на KTM.

Данило Петручи завърши първия си тест на машина KTM и е доволен от напредъка, който е постигнал. Има някои ясни идеи за това какво е необходимо, за да се подобри времето си от 1:54.895. Съотборникът му Икер Лекуона казва, че е научил много, но признава, че има още много работа за догонване на по-бързите.

След като тестовете приключиха, с този материал разказахме какво всеки пилот и отбор за свършили в петте дни на изпитания. Сега остава да видим какво ще направян на първия старт в края на месеца. Отново в пустинята, пак на пистата Лосаил и естествено на осветление.