3:0 за Yamaha. 2:1 за Фабио Куартараро срещу съотборника му от заводския отбор Маверик Виналес. Така започна шампионата във висши клас. Надмощието на тима от Ивата е видимо и неоспоримо. След две победи на Yamaha на Лосаил, дойде и третата в Портимао.
Новата звезда на Yamaha – Ел Диабло или Куартараро си тръгва още по-уверен и наперен от Португалия. Той не само е лидер в класирането, но на пистата Алгарве стартира от първа позиция рекордната на обиколка 1:38,862 – най-добрата правена с мотоциклет на това трасе. Фабио спечели състезанието убедително, с близо 5 сек. пред Франческо Баная с Ducati. Така 22-годишният французин вече е фаворит в първенството.
В Тима на Monster Energy Yamaha MotoGP със сигурност уцелиха печелившата комбинация. И то не само с Ел Диабло, ами и със „старата пушка“ Винялес. Дори Франко Морбидели от сателитния Petronas Yamaha SRT върши работа. Бе 4-и в Португалия и така в топ 5 на финала имаше две машини Yamaha.
Единствено Валентино Роси се издъни в Алгарве с падането си на 11-обиколка. Доктора сега си има други кахъри – да решава дали ще продължи да кара или „да се пенсионира“. Май второто за него ще е по-доброто решение. Все пак и легендите си имат някакъв потенциал. Особено, когато възрастта им напредне.
Куартараро не случайно бе привикан под заводските знамена в Ивата. Той още миналия сезон стана герой. И то на същия етап от шампионата за 2020 г. Спечели две поредни победи на Херес – в първите два кръга и поведе в класирането за 2020 г. Тогава му се стори странно, невероятно, че е на върха. След това някак „тежестта“ го притисна и той започна да прави грешки.
Сега, след победата си в Портимао си призна, че не е изненадан. Куартараро обясни, че е много по-добре психически през 2021 г., след като през зимата е работил с психолог, за да подобри тази част от играта си. И това си личи:
Пилотът на Yamaha се показа наистина с доста по-различен манталитет. И го обясни: „Да. Чувствам се напълно различен. Когато спечелите първите две поредни състезания с предимство от четири секунди, усещате, че както започна, така и ще продължи. Но останалите работят толкова усилено, за да ви надминат и да заемат това място.“
След двете победи на Херес миналия сезон, нещата за французина се промениха. Естествено и контузията на Марк Маркес помогна на Куартараро да има толкова зашеметяваща година. В дебютния му сезон през 2019 г. очакванията към него бяха огромни. И именно те натежаха на върху раменете на младежа. Но 2020 г. щеше да бъде неговата година. Той имаше същият мотор като заводските пилоти Винялес и Роси. И двамата бяха до него на подиума в Гран при на Андалусия. На пръв поглед имаше страхотен пакет, с който Yamaha и Куартараро щяха да доминират през сезона. Но това не се случи.
Ел Диабло казва: „В момента просто мисля от състезание до състезание. Когато спечелих тези две състезания в Херес, бях точно уау: „Ние сме първи в шампионата. Никога не съм бил в това положение. За мен беше странно. И някак еуфорично. Ето защо в момента не гледам шампионата. Просто мисля за следващата Гран при, за да продължа. Психически преди сезона работих доста добре с моя психолог. Чувствам, че всички упражнения, които ми даде, бяха добри и ме държат спокоен. Така че съм доволен от моята предсезонна подготовка.“
Французинът продължава своя коментар: „Честно казано, Yamaha направи голяма крачка в сравнение с миналата година. Но сега психически се чувствам по-силен. Миналата година след Арагон, че загубих възможността да се боря до края с Жоан Мир за първенството. Дори не бях разочарован. Но загубихме този момент, за да се борим с него. Миналата година научих много. Когато моторът не вървеше толкова добре, винаги се чувствах негативно и се промених напълно.
Сега винаги се чувствам позитивно и мисля, че е страхотно. Когато пристигнах в Портимао, знаех, че моторът работи. Дори за няколко неща, които не работеха добре, просто обмислях как да работят по-добре. Да зададем темпото, което определихме в състезанието, не беше лесно, но аз бях съсредоточен. Мисля, че 70% са плод на моето внимание.“
Това казва всичко. Стремежът за титлата от 2020 г. на Куартараро и Monster Energy Yamaha MotoGP в крайна сметка беше прекратен от йо-йо ефекта, изпълняващ мотоциклета YZR-M1 за 2020 г. Печеленето на състезания в един уикенд и завършването извън топ 10 на следващия, стана причина Ел Диабло, след като взе първите две състезания толкова доминиращо, да завърши осми. Трябваше да се направи нещо, за да се промени това. Ясно е, че през зимата Yamaha направи чудеса, за да отстрани проблемите през 2020 г. Ако съчетаем това с новия Куартараро, който си промени психиката и се получава страхотна комбинация.
Фабио Куартараро продължи да обяснява по-добрите страни, които има с 2021 YZR-M1: „Мисля, че миналата година имахме много трудности с двигателя и електрониката. Трябваше да извадим много неща, които всъщност работеха добре за нас, но за консистенцията на двигателя трябваше да го свалим. От тази година започваме с нормална база и това разбира се е много по-добре.
Чувствам се по-добре с новото шаси. Имам малко повече обратна връзка, което всъщност е нещо, което ме кара да карам по-бързо. Ако не усещам предната част, губя. Както във Валенсия миналата година беше пълна катастрофа. Във втория старт в Катар казах, че имам наистина страхотно усещане отпред. Също така беше много добре да се правят изпреварвания.
В Португалия имахме точно същото усещане, когато влизах в завой 3. На първия, където изпреварих Алекс, чувствах, че съм на границата. Но усещах всяко движение отпред. Чувствах, че мотора върви добре. В електронен план е добре. С гумите се чувствах сигурен и се опитвах да задам възможно най-доброто темпо, но запазвайки ресурс и за края. Това беше всичко. Просто натисках до краен предел.“
Работата на две напълно различни писти като Лосаил и Алгарве със сигурност е добра за Куартараро и Yamaha в началото на този сезон. Чувствайки се добре на мотора от 2019 г., Куартараро спечели в Доха и Портимао. Тези два резултата дават на французина усещане, че моторът му ще работи на всички писти, на които ще се кара тази година.
Той коментира: „Честно казано чувствам, че както и през 2019 г., моторът работи толкова добре. Ние не пипаме байка. Пристигнахме в Португалия с точно същия мотор като Катар. Променихме няколко неща, но не е по-различно. Никога не се питаме, трябва ли да опитаме това? Моторът от 2019 беше такъв. Ако видите разликата между Катар и Алгарве, това са съвсем различни писти. Това означава, че моторът върви толкова добре. Сигурен съм, че ще работи така на всички писти тази година. Може би ще се борим със сигурност, но мисля, че мотоциклета върви добре във всички писти.“
Следващият старта е пистата Херес – Анхел Нието, където Куартараро спечели първите си две победи в MotoGP. Трасето е добро и за Yamaha. От 2005 г. насам, само на два пъти пилот на Yamaha не е бил на подиума на Херес – 2006 г. – Лорис Капироси, Дани Педроса и Ники Хейдън и 2017 г. – Марк Маркес, Педроса и Хорхе Лоресо. Затова сега би било изненада, ако не видим пилотът на Yamaha с №20 да не пръска шампанско на подиума.
Снимки motogp.com
ДРУГИ
Хорхе Мартин ще защитава титлата си с №1
Обявиха участниците в Световния електрически шампионат
Електрическата революция в офроуд идва през март
МОТО СПОРТ
Хорхе Мартин ще защитава титлата си с №1
Обявиха участниците в Световния електрически шампионат
Традиционният Великденски мотокрос в село Мездрея
AIT Racing Team подписва договор с Ярослав Катринак
Успешен дебют за заводския отбор на Rockstar Energy GASGAS в Анахейм
АВТО СПОРТ
Верстапен с наказание в първия си старт за 2025
Сена все още е пилот №1 на дъжд във Формула 1
Готвят алтернативни отсечки за рали „Швеция“
М-Спорт търси пилоти с ограничена програма
Алпин Рио Хиракава ще кара в тренировките за Гран при на Япония