Жоан Мир (Suzuki Ecstar) е новият световен шампион в MotoGP. Той сложи короната за 2020 г. след 6 подиума и победа в Гран при на Европа. Преди старта във Валенсия – предпоследен за сезона, Мир водеше с 37 т. Пилотът на Suzuki завърши на 7-о място, което му бе достатъчно за да триумфира. Така той стана първият световен шампион в Moto3, който спечели титлата във висшия клас, а също и за Suzuki след 20 години.
Пътят на Мир към славата започна в Red Bull MotoGP Rookies Cup през 2013 г. Той взе подиум като новак, преди да завърши 2014 г. на второ място в общото класиране с няколко победи. През 2015 г. с пълен сезон в Moto3 Junior World Championship на ФИМ, Мир стана 4-и в класирането, но взе 4 победи и още 3 подиума. бореше се в края за титлата. Същата година пилотът от Майорка направи дебют в Moto3. Квалифицира се 15-и и се бореше за 6-о място, когато катастрофира.
Първият му пълен сезон в Moto3 беше приз 2016 г. Веднага започна с успехи – в точките на първото състезание, в пот 5 на 3-ото, а след това първата победа в Австрия. Така Мир завърши 5-и в първия си сезон и стана Новак на годината. Това направи Жоан фаворит за титлата на следващата година. Той не разочарова, като през 2017 г. спечели първите две победи за сезона.
След това победи в Льо Ман и Каталуня, а после взе перфектните три поредни победи – в Германия, Чехия и Австрия. Успехът в Арагон бе първия „изстрел“ към короната, последван от успех в Мотеги. Така, само две години след дебюта си, Мир взе 9 победи и стана световен шампион за 2017 г.
След това Мир премина в клас Moto2, в екипа на EG 0,0 Marc VDS. Като новак в средния клас испанецът взе 4 подиума и завърши сезон 2018 на 6-о място. Той обаче попадна в обсега на внимание на Suzuki. Така от фабриката в Хамамацу му предложиха да кара в MotoGP през следващата година. И Мир премина във висшия клас през 2019 г.
В първия си старт в Катар пилотът с №36 стана 8-и. След това бе извън точките. върна се там в Муджело, когато стана 12-и, а в Каталуня – 6-и. После дойде катастрофата в Бърно, последвана от още една на същата писта по време на тестовете. Това го извади извън пистата за два старта. Мир се върна в Мизано, а на Филип Айлънд постигна на-доброто си класиране като новак – 5-и.
На предсезонните тестове през 2020 г. Мир и Suzuki се сработиха. След това обаче дойде пандемията. Стартът на сезона на Херес бе тежък за Мир. След това той стана 5-и, а незавършването в Бърно му провали надеждите за титла.
От Австрия нататък обаче всичко се обърна в полза на пилота. Първият подиум в MotoGP – второ място предшества впечатляващо представяне в Щирия. След това пилотът от Майорка взе три поредни подиума в Сан Марино, Емилия Романя и Каталуна. Така набра скорост в шампионата.
Поредното тежко състезание бе в Льо Ман, когато Мир стана 11-ти. Тъй като ключовите съперници Фабио Куартараро (Petronas Yamaha SRT) и Маверик Винялес (Monster Energy Yamaha MotoGP) също бяха извън първите десет. Не всичко беше загубено.
На Арагон Мир се върна на подиума с две трети места. Така дойде във Валенсия, за Гран при на Европа като фаворит за короната. Но нещо липсваше – първата победа в MotoGP. И Мир нанесе удара, като спечели за първи път. Взе ценни 25 точки и трофей на победител в MotoGP, а преднината му от 37 т. преди предпоследния състезателен уикенд за сезона.
Беше тежка квалификация. Той стана 12-ти, но при старта на състезанието нещата се отпушиха. Мир започна щурм към топ 10, като се нуждаеше от малко точки. Най-сериозните му конкуренти бяха извън подиума. Куартараро падна, а Мир го запази хладнокръвие и спокоен финишира 7-и, за да вземе короната на световен шампион в MotoGP за 2020 г.
Данни за жоан Мир
Роден е на 1 септември 1997 г. в Палма де Майорка.
Първа Гран при – Австралия 2015, Moto3
Първа полпозишън : Австрия 2016, Moto3
Първи подиум и първа победа: Австрия 2016, Moto3
Стартове в Гран при: 84 (29 в MotoGP)
Победи: 12 (1 в MotoGP)
Подиуми: 27 (7 в MotoGP)
Първи позиции: 2 (0 в MotoGP)
Най-бързи обиколки: 6 (0 в MotoGP)
Световни титли: Moto3 (2017), MotoGP (2020)
Кариера в световния шампионат
2015: Moto3 – Honda – 1 старт, 0 т.
2016: Moto3 – KTM – 18 старта, 144 т. – 5-и
2017: Moto3 – Honda – 18 старта – 341 т. – Световен шампион
2018: Moto2 – Kalex – 18 старта – 155 т. – 6-и
2019: MotoGP – Suzuki – 17 старта – 92 т. – 12-
2020: MotoGP – Suzuki – 13 старта – 162 т. – Световен шампион
ДРУГИ
AIT Racing Team търси механици за 2025
Гараж Мото и WP Pro обявяват програма за подкрепа за трима млади български пилоти през 2025
Коуди Уеб се сбогува с Шерко
МОТО СПОРТ
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
AIT Racing Team търси механици за 2025
Успешна среща на организаторите на MXGP в Палма де Майорка за подготовката на 2025 година
Британският шампионат Kawasaki Superteen се завръща през 2025
Официално: Алфредо Гомес в екипа на Beta Factory
АВТО СПОРТ
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари
В тима на „Ферари“ се надяват, че пристигането на Люис Хамилтън ще им помогне да спечелят отново титлите във Формула 1
Испанецът Карлос Сайнс: „Не беше лесен уикенд за мен, знаейки, че е последен с „Ферари“