Жоан Мир (Suzuki Ecstar) е новият световен шампион в MotoGP. Той сложи короната за 2020 г. след 6 подиума и победа в Гран при на Европа. Преди старта във Валенсия – предпоследен за сезона, Мир водеше с 37 т. Пилотът на Suzuki завърши на 7-о място, което му бе достатъчно за да триумфира. Така той стана първият световен шампион в Moto3, който спечели титлата във висшия клас, а също и за Suzuki след 20 години.
Пътят на Мир към славата започна в Red Bull MotoGP Rookies Cup през 2013 г. Той взе подиум като новак, преди да завърши 2014 г. на второ място в общото класиране с няколко победи. През 2015 г. с пълен сезон в Moto3 Junior World Championship на ФИМ, Мир стана 4-и в класирането, но взе 4 победи и още 3 подиума. бореше се в края за титлата. Същата година пилотът от Майорка направи дебют в Moto3. Квалифицира се 15-и и се бореше за 6-о място, когато катастрофира.
Първият му пълен сезон в Moto3 беше приз 2016 г. Веднага започна с успехи – в точките на първото състезание, в пот 5 на 3-ото, а след това първата победа в Австрия. Така Мир завърши 5-и в първия си сезон и стана Новак на годината. Това направи Жоан фаворит за титлата на следващата година. Той не разочарова, като през 2017 г. спечели първите две победи за сезона.
След това победи в Льо Ман и Каталуня, а после взе перфектните три поредни победи – в Германия, Чехия и Австрия. Успехът в Арагон бе първия “изстрел” към короната, последван от успех в Мотеги. Така, само две години след дебюта си, Мир взе 9 победи и стана световен шампион за 2017 г.
След това Мир премина в клас Moto2, в екипа на EG 0,0 Marc VDS. Като новак в средния клас испанецът взе 4 подиума и завърши сезон 2018 на 6-о място. Той обаче попадна в обсега на внимание на Suzuki. Така от фабриката в Хамамацу му предложиха да кара в MotoGP през следващата година. И Мир премина във висшия клас през 2019 г.
В първия си старт в Катар пилотът с №36 стана 8-и. След това бе извън точките. върна се там в Муджело, когато стана 12-и, а в Каталуня – 6-и. После дойде катастрофата в Бърно, последвана от още една на същата писта по време на тестовете. Това го извади извън пистата за два старта. Мир се върна в Мизано, а на Филип Айлънд постигна на-доброто си класиране като новак – 5-и.
На предсезонните тестове през 2020 г. Мир и Suzuki се сработиха. След това обаче дойде пандемията. Стартът на сезона на Херес бе тежък за Мир. След това той стана 5-и, а незавършването в Бърно му провали надеждите за титла.
От Австрия нататък обаче всичко се обърна в полза на пилота. Първият подиум в MotoGP – второ място предшества впечатляващо представяне в Щирия. След това пилотът от Майорка взе три поредни подиума в Сан Марино, Емилия Романя и Каталуна. Така набра скорост в шампионата.
Поредното тежко състезание бе в Льо Ман, когато Мир стана 11-ти. Тъй като ключовите съперници Фабио Куартараро (Petronas Yamaha SRT) и Маверик Винялес (Monster Energy Yamaha MotoGP) също бяха извън първите десет. Не всичко беше загубено.
На Арагон Мир се върна на подиума с две трети места. Така дойде във Валенсия, за Гран при на Европа като фаворит за короната. Но нещо липсваше – първата победа в MotoGP. И Мир нанесе удара, като спечели за първи път. Взе ценни 25 точки и трофей на победител в MotoGP, а преднината му от 37 т. преди предпоследния състезателен уикенд за сезона.
Беше тежка квалификация. Той стана 12-ти, но при старта на състезанието нещата се отпушиха. Мир започна щурм към топ 10, като се нуждаеше от малко точки. Най-сериозните му конкуренти бяха извън подиума. Куартараро падна, а Мир го запази хладнокръвие и спокоен финишира 7-и, за да вземе короната на световен шампион в MotoGP за 2020 г.
Данни за жоан Мир
Роден е на 1 септември 1997 г. в Палма де Майорка.
Първа Гран при – Австралия 2015, Moto3
Първа полпозишън : Австрия 2016, Moto3
Първи подиум и първа победа: Австрия 2016, Moto3
Стартове в Гран при: 84 (29 в MotoGP)
Победи: 12 (1 в MotoGP)
Подиуми: 27 (7 в MotoGP)
Първи позиции: 2 (0 в MotoGP)
Най-бързи обиколки: 6 (0 в MotoGP)
Световни титли: Moto3 (2017), MotoGP (2020)
Кариера в световния шампионат
2015: Moto3 – Honda – 1 старт, 0 т.
2016: Moto3 – KTM – 18 старта, 144 т. – 5-и
2017: Moto3 – Honda – 18 старта – 341 т. – Световен шампион
2018: Moto2 – Kalex – 18 старта – 155 т. – 6-и
2019: MotoGP – Suzuki – 17 старта – 92 т. – 12-
2020: MotoGP – Suzuki – 13 старта – 162 т. – Световен шампион
ДРУГИ
Андреа Досоли е назначен за мениджър на подразделението за моторни спортове на Yamaha Motor Europe
Gold Wing трефен край Китен събра над 130 участници, Красимир Божинов разказва за мото срещата
КТМ обяви, че разширява академията си
МОТО СПОРТ
Андреа Досоли е назначен за мениджър на подразделението за моторни спортове на Yamaha Motor Europe
Gold Wing трефен край Китен събра над 130 участници, Красимир Божинов разказва за мото срещата
КТМ обяви, че разширява академията си
AMA National Enduro: Първа победа за 2024 г. за Стюард Бейлър в “Wiseco Flying W National”
Ендуро Екстрийм Ботевград дадоха информация за състезанието на 21-22 септември
АВТО СПОРТ
Нови четири рекорда на драга във Видин по време на Третия кръг от Републиканския шампионат по драг рейсинг
Кърджали и Джебел стават арена на офроуд състезание в края нa септември
Белгиец спечели Рали Акрополис
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес