Първия ден от официалните тестовете на титулярните пилоти в MotoGP на пистата Лосаил в Катар, поднесе изненада. Със сигурност може да се каже, че 2021 г. започна доста добре за Алеиш Еспаргаро и Aprilia Racing Team Gresini, които оглавиха класирането. Испанецът даде 1:54.687, като победи Щефан Брадл (Honda Test Team) с 0.256 сек. Световният шампион за 2020 г. Жоан Мир (Suzuki Ecstar) завърши 3-и. Така новият сезон на MotoGP започна официално. Всеки производител имаше мотоциклет в топ 7.
Вятърът изигра ключова роля вчера. Той беше доста силен на теста шейкдаун, но всички 29 състезатели на пистата в Доха работиха пълноценно. На шейкдауна на Лосаил Алеиш Еспаргаро на неговия нов RS-GP завърши деня само с няколко десети от най-доброто време на Aprilia на теста за Катар през 2020 г. и завъртя 57 обиколки. Направени са актуализации на двигателя, шасито и изпускателната система. В Ноале са направили и ново карбоново подвижно рамо, както и два нови аеро дизайна, които пилотите пробваха. Aprilia също така има и устройство за холшот, заедно с Honda и Ducati. Другият пилот Лоренцо Савадори направи 42 обиколки, като завърши с 1:56,511.
Междувременно беше ден на огромна работа в отбора на Repsol Honda. Пол Еспаргаро направи своя дългоочакван дебют за японския гигант. Испанецът завъртя 68 обиколки при дебюта му в HRC. Той, Алекс Маркес (LCR Honda Castrol) и Такааки Накагами (LCR Honda Idemitsu) караха Honda от 2020 г., като двата мотоциклетиста на всеки пилот имаха различни ауспуси. Денят на Алекс Маркес не започна най-добре. Той унищожи своя RC213V при катастрофа в последния завой. Двукратният световен шампион скоро се върна на пистата, за да завърти още няколко обиколки. Маркес беше втората най-бърза Honda в първия ден, след гореспоменатия Брадъл. Алекс завърши 10-и, преди Накагами.
Брадъл караше с прочутите цветове на Repsol и в продължение на голяма част от деня беше на върха в класирането. Германецът има три шасита, които да опита в Катар: „стандартното“ за 2020 г., шасито, с което той приключи през шампионата през 2020 г., което е с карбонова връзка към главната греда, както и изцяло ново шаси, което пилотът с №6 тества в Херес преди няколко седмици. Брадъл беше много доволен от своя и напредъка на отбора досега. Ще търси още добри постижения през останалите четири дни.
Световните шампиони от Suzuki Ecstar официално представиха отбора си вчера, преди теста. Жоан Мир и Алекс Ринс бяха последните пилоти, които излязоха на пистата. Подобно на повечето отбори, в мотора има много промени. Но нямаше много промени във впечатляващото им темпо. Третото място за Мир е стабилен старт за защитата му на титлата. Ринс също влезе в топ 10 – 8-и. Дуетът записа общо 91 обиколки, като тестващият пилот Силвен Гинтоли добави още 50, а Такуя Цуда още 26. Цуда беше първият пилот на пистата за фабриката от Хамамацу.
Джак Милър и Франческо Баная се качиха на машините на Ducati Lenovo Team за първи път, за да започнат нова ера както за тях, така и за отбора. Милър беше четвъртият най-бърз в края на деня с общо 54 обиколки и каза, че се чувства „нереално“ да се завърне на пистата. И двамата пилоти бяха на Ducati през 2020 г., когато се върнаха към нещата, но пробваха новото аеро. Милър каза, че не може да открие грешки. Баная завърши 13-и, но беше само на 0.8 сек. от върха, въпреки катастрофата на завой 3.
Тестовият пилот на Ducati Микеле Пиро също кара с ново аеро в предната част на своя GP21. Той имаше трето допълнително крило, монтирано по-долу на обтекателя. Освен това Ducati имат елемент, наречен „кутия за салата“ в задната част на мотора, която изглежда малко по-различна от миналогодишната. Саймън Крафар съобщи, че тимът от Болоня експериментира с холшот устройство в предната част на мотора, заедно с Aprilia и Honda.
Междувременно Йохан Зарко беше за първи път с цветовете на Pramac Racing. Изглеждаше така, сякаш се радва на първия ден в „новия си офис“. Французинът бе на върха в класирането за известен период. Той обаче завърши 6-и, на по-малко от половин секунда от Алеиш Еспаргаро. Съотборникът на Зарко – Хорхе Мартин се върна на писта за втория си ден като пилот от MotoGP. Той бе с контузен крак след катастрофата му на завой 3 по време на шейкдауна. Въпреки това, Мартин беше най-бързият новак – 18-и, след като даде 1:56.147, само с няколко десети по-бавен от Пол Еспаргаро, който бе преди него.
Другите двама новаци, дошли от Moto2, направиха много полезни обиколки. Енеа Бастианини (Avintia Esponsorama Racing) беше на по-малко от една десета от Мартин – 20-и. Лука Марини (Sky VR46 Avintia) завърши на 24-о място. Тримата пилоти още са в период на обучение.
В Red Bull KTM Factory Racing Брад Биндър и Мигел Оливейра бяха близо до върха в ранните етапи на теста. В края на деня Оливейра беше най-бързият пилот на RC16 на пистата. Португалецът даде 1:55.084, за да завърши пети в първия си тестов ден като заводски пилот. Биндер падна на завой 2, но беше ОК и стана 12-и след 52 обиколки.
Новият пилот на KTM Данило Петручи свърши доста работа, заедно със съотборника си Икер Лекуона. Екипът на Tech3 KTM Factory Racing свикваше и с новите си оранжеви RC16. Подобно на фабричните мотоциклетисти, нямаше твърде много разлики с моторите, които караха, в сравнение с модела от 2020 г. Лекуона и Петручи завършиха съответно 22-и и 23-и.
Тестовият пилот Дани Педроса обаче изпробва някои новости за KTM. Той кара RC16 с ново шаси, изцяло нова секция на опашката и нов изпускателен отвор в нея. Дани беше 26-и в класирането и направи 48 обиколки, но не се фокусира върху абсолютната скорост.
В редиците на Yamaha Валентино Роси се качи на познат мотор, но в непознати цветове. Новият пилот на Petronas Yamaha SRT започна новото си приключение с малайзийския екип. Той пробва два различни капаци на резервоара, вероятно за ергономичност, тъй като направи повече от 50 обиколки. Именно съотборникът му Франко Морбидели беше най-бързият пилот на YZR-M1 в първия ден. Италианецът завърши 7-и, на 0,487 сек. Роси беше 14-и.
Беше голям ден и за Фабио Куатараро. Той официално започна живота си на заводски пилот в MotoGP. Французинът беше най-натовареният мотоциклетист, защото направи 69 обиколки на новата си машина Monster Energy Yamaha MotoGP. Той беше малко над секунда от първия – 15-и, на едно място зад Роси. Маверик Винялес беше най-бързият от Monster Energy Yamaha MotoGP – 9-и с 51 обиколки.
От Yamaha продължиха да събират информация чрез тестовите пилоти Кал Кръчлоу, Кацуки Нагасуга и Кота Нозане. Те си разменяха моторите, обозначени като „Yamaha Test 1“, „Yamaha Test 2“ и „Yamaha Test 3“, като не можеше да се определи класирането им. Но заводът от Ивата разполага с богата информация.
Снимки motogp.com
ДРУГИ
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Япония
Радостин Присадов балкански шампион в клас МХ 50 след състезанието в Гърция
КТМ потвърди раздялата с шефа на отбора си в MotoGP
МОТО СПОРТ
Главиница приема поредния старт от Отворения календар по мотокрос
Кабакчиев ще гони поредно добро класиране в Турция
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Япония
Полша ще бъде домакин на “FIM Enduro Vintage Trophy” през 2025 г.
Веселин Велинов и Христо Димитров на гости на STUDIO LINSON MOTO в Перник
АВТО СПОРТ
Предстои зрелищен финален кръг от шампионата по Драг Рейсинг за мотори
Toyota преговаря за завръщане във Формула 1
Враца ще е домакин на рали за ентусиасти
Нова вело писта в Казанлък
Нов състав от трима пилоти в KTM Rally Team – Husqvarna и GASGAS вече не съществуват