февруари 18, 2025

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

MotoGP: Милър изкачи върха с рекорд в Катар

След два почивни дни, най-бързите мотоциклетни пилоти отново излязоха на пистата Лосаил край Доха в Катар. Подновиха се официалните тестове в MotoGP. Това бе трети ден на изпитанията и те започнаха сензационни.

Рекордът за обиколка на всички времена на Лосаил падна първо с постижението на Фабио Куартараро (Monster Energy Yamaha MotoGP).

По-късно обаче Джак Милър (Ducati Lenovo) отвърна на удара и направи нов рекорд. Австралиецът закова хронометъра на 1: 53.183, за да завърши 0.080 сек. пред Куартараро. Рекордът, макар и неофициален, тъй като е при тестове е най-добрата обиколка, правена на пистата. Маверик Винялес вкара втория мотор на Monster Energy Yamaha MotoGP в топ 3 с трето място – на 0,327 сек.

За щастие на всички състезатели и отбори, вторият етап от теста на Катар беше при най-добрите метеорологични условия, след пристигането на падока в Доха. Вятърът не създаваше проблеми, слънцето грееше преди да залезе, а пилотите дадоха всичко от себе си.

Както писахме вчера, в Ducati Милър обеща новости и вече ги има.

Заводските пилоти на тима от Болоня, тестваха впечатляващо ново аеро на Ducati. Йохан Зарко (Pramac Racing) също го пробва, макар че не всичките му обиколки бяха с новия пакет. Французинът се класира на четвърто място с точно същото време като Пол Еспаргаро (Repsol Honda) – на 0,716 сек от лидера. Зарко беше „доста доволен“ от постигнатия напредък и  добави, че GP21 има „огромен потенциал“.

Франческо Баная (Ducati Lenovo) завърши 9-и и бе третият най-бърз пилот на Desmosedici на пистата. Направи 51 обиколки, като завърши деня с 1.053 секунди от времето на Милър. Баная се концентрира върху темпото в по-дълга серия от обиколки и направи голяма крачка в сравнение с първите тестови два дни.

Енеа Бастианини (Avintia Esponsorama Racing) беше най-бързият новобранец – 14-и.

Той завърши пред Алекс Маркес (LCR Honda Castrol), Щефан Брадъл (Honda Test Team) и Данило Петручи (Tech3 KTM Factory Racing). Това е впечатляващо, като се има предвит, че и тримата имат опит при кралете.  Световният шампион в Moto2 беше само на 0,120 сек. зад деветкратния световен шампион Валентино Роси (Petronas Yamaha SRT). Така явно се вписва много добре в редиците на MotoGP.

Другите двама новаци в Ducati, също се представиха страхотно. Хорхе Мартин (Pramac Racing) подобри предишното си най-добро време с половин секунда и доближава Милър и Зарко като скорост в някои сектори, а в „три или четири завоя“ може да е и по-бърз  Мартин бе 19-и с 1: 55.010, а Лука Марини (Sky VR46 Avintia) бе само на три десети зад Мартин – 22-и.

В Monster Energy Yamaha MotoGP монтираха нови калници и капаци на предните вилки.

Както Куартараро, така и Винялес  правиха едно след друго излизания с новото и със старото шаси. Така получиха окончателно потвърждение дали са направени някакви подобрения. Заводските пилоти станаха втори и трети. Фабио направи първи рекорд, а Винялес завърши деня най-много обиколки от всички. Маверик катастрофира на завой 1, но е добре. Той тренира и много стартове в края на питлейна.

Франко Морбидели и Валентино Роси от Petronas Yamaha SRT завършиха извън топ 10, съответно на 1.1 и 1.4 сек. от най-доброто време. Фокусът им не беше във времевите атаки. Основната грижа на Роси беше сцеплението на задното колело. Доктора каза, че новото шаси е много по-близо до това от 2020 г., а не до 2019 г.

Адаптацията на Пол Еспаргаро към Honda продължава да бъде безпроблемна.

Испанецът водеше в класирането до средата на сесията деня в обяд. Той завъртя обиколка за 1:53 мин., едва в третия си ден на RC213V – на 0,716 сек. Пол вече е само половин секунда от официалния рекорд на Марк Маркес за всички времена в Катар. Новият човек на Repsol Honda използва карбоновото шаси на Honda. То бе пробвано за първи път, а пол Еспаргаро направи 53 обиколки. В другия бокс на Repsol, Щефан Брадъл приключи рано работа, след като катастрофа на завой 2. Германецът имаше болка във врата.

Такаки Накагами с LCR Honda Idemitsu също катастрофира, както и Алекс Маркес от LCR Honda Castrol.

Сумарно те са направило общо седем катастрофи на теста в Катар. Накагами беше по-бързият от двамата – на 1,079 сек. и влезе в топ 10 като тества някои нови елементи. Японският мотоциклетист съобщи, че са работили много добре в някои области. Според него е необходимо повече време, за да се потвърди с кое шаси трябва да се работи. Той има „много по-добро“ чувство на мотора, отколкото в събота и неделя. Съотборникът му Алекс Маркес завърши 15-и.

Алеиш Еспаргаро и Aprilia Racing Team Gresini отново завършиха деня в челото.

Изцяло новият RS-GP в ръцете на испанеца се нареди на 6-о място, на 0,788 сек. Еспаргаро обаче направи най-малкия брой обиколки от всички – 31. Няколко технически проблема и малка катастрофа с нови гуми затрудниха работата му през деня. Надява се днес да има по-малко проблеми, за да завърши програмата и да направи симулация на състезание. Новакът в MotoGP Лоренцо Савадори завъртя 39 обиколки, и стана  25-ти.

В отбора на световните шампиони Suzuki Ecstar имаше допълнителен набор от обтекатели отстрани на техните мотоциклети.

Жоан Мир и Алекс Ринс бяха в комплект на 7-о и 8-о място, съответно на 0,895 и 0,960 сек. от Милър. Общо двамата имат 120 обиколки с версията GSX-RR за 2021 г. Фабриката в Хамамацу продължава да работи с натоварен график в Катар. Досега големият фокус беше новото шаси. Не е ясно обаче дали Suzuki са фиксирали основната си ахилесова пета през 2020 г. – темпото в една обиколка.

Мигел Оливейра (Red Bull KTM Factory Racing) беше отново водещият пилот на KTM – 12-и. Разликата между португалеца и времето на Милър беше 1,343 сек.  Може да се каже, че досега това беше „тих тест“ за австрийската фабрика в Лосаил.

Съотборникът на Оливейра – Брад Биндер също катастрофира на Завой 2. Той каза, че е започнал да контролира по-добре предната част на мотора. Южноафриканецът беше 20-и, но заяви, че екипът има добра посока за работа. Той има предвид новите подвижно рамо и калник, който пробваше, заедно с тестовия пилот Дани Педроса. Легендата на MotoGP караше мотора на Биндер, а KTM използваха нов, по-тънък обтекател.

Данило Петручи и Икер Лекуона на Tech3 KTM Factory Racing бяха съответно 17-и и 21-и. Лекуона падна на завой 2, но очаква да е по-бърз. Признава, че му трябва повече време с мотора, но е опитал много нови части по време на теста.