MotoGP: Нови правила за възрастова граница и списък за участие се въвеждат 2022 г.

Стефан Илиев



Стават задължителни въздушните възглавници, въвеждат се комуникация с пилота и възрастово ограничение в MotoGP.

Постоянното бюро работи в тясно сътрудничество в продължение на много години с всички заинтересовани страни за състезанията на шосе и писта, включително IRTA и MSMA (б.р. асоциациите на тимовете и производителите), за създаване на възможно най-безопасния спорт. Всички ангажирани и феновете съзнават, че състезанията с мотоциклети са опасни. Затова те се ангажират с непрекъснато усъвършенстване и еволюция. Това прави спорта  по-безопасен с всеки изминат ден и гарантира, че той продължава да се развива в световен мащаб.

Чрез процеса на постоянен преглед и анализи, този ангажимент от страна на Постоянното бюро и всички участници в спорта датира от няколко десетилетия. Те работят в тясно сътрудничество със самите състезатели и Комисията за сигурност, което доведе до значителни подобрения в безопасността в мотоциклетните състезания.

За да се види този напредък, сега влизат в сила допълнителни разпоредби за безопасност и подобрения в четири ключови области. Те са насочени към допълнително свеждане до минимум на риска в мотоциклетните състезания, доколкото е възможно. Тези ключови области са минималната възрастова граница и броя на участниците в списъците за всяка серия, заедно с проектите за развитие, свързани с подобрения в оборудването и комуникацията с пилота.

 Лимитиране на броя на участие и възрастови ограничения

През следващите сезони броят на състезателите във всяка серия ще бъде ограничен, както е посочено по-долу. Освен това ще влязат в сила нови възрастови граници за всеки клас, серия или шампионат. Тези възрастови ограничения ще бъдат въведени като част от политика, която трябва да се прилага по целия свят. ФИМ се ангажира да гарантира, че те се спазват и от националните федерации, и от континенталните съюзи, за да направят забележима разлика в спорта на всяко ниво.

Повишаването на минималната възраст за всяка категория мотоциклетни състезания е решение, взето, за да се гарантира по-безопасен път за всички състезатели, започващи и продължаващи кариерата си.

В допълнение, увеличаването на възрастовата граница за определени категории ще даде възможност за по-голямо равенство между различните страни и континенти, като ще помогне за увеличаване на достъпността. Изравняването гарантира, че всеки пилот може да придобие подобен опит в различни категории по целия свят.

От 2022 г .

Купите за таланти, които се организират и/или подкрепят от Dorna, като европейските, британските, северните и азиатските купи за таланти, както и сериите преди Moto3, ще повишат минималната възраст до 13 години и ще има максимум 30 състезатели във всяка стартова решетка.

Минималната възраст за състезателите в Red Bull MotoGP Rookies Cup ще бъде повишена на 14 години.

Световното първенство на ФИМ в Moto3 за юноши в FIM CEV Repsol ще повиши минималната възрастова граница от 14 на 15 години. Във всяко състезание ще бъдат разрешени максимум 32 състезатели.

В клас WorldSSP300 в световния шампионат на ФИМ в Superbike, минималната възрастова граница ще бъде повишена от 15 на 16 години. Максимум 32 състезатели ще могат да се наредят на решетката.

За сезон 2022 ще има изключение за пилоти, които вече са влезли в същия клас през 2021г. Така ще им се позволи да продължат да се състезават.

За 2023 г. и след това предложението е да се повишат възрастовите граници, както следва:

Минималната възраст от 14 години трябва да се прилага за всички състезания на всички писти от тип Гран при, включително всички тези, които имат или са имали хомологация за степен A, B или C. Тук се включват Купите за таланти на Азия, Великобритания, Европа и на Севера.

Минималната възраст за състезателите във всеки клас в световния шампионат на MotoGP на ФИМ ще бъде повишена на 18. Това включва е класовете Moto3 и Moto2, за които възрастовата граница в момента е 16 години.

Победителят в Световния юношески шампионат на ФИМ в Moto3 и/или Red Bull MotoGP Rookies Cup ще може да се присъедини към Moto3 на 17-годишна възраст. Само за сезон 2023 ще има изключение. То ще бъде за състезатели, които вече са се включили в Moto3 през 2022 г., за да им се позволи да продължат да се състезават.

Световното първенство за юноши на ФИМ в Moto3 и европейското първенство Moto2, както и двете FIM CEV Repsol, ще имат минимална възрастова граница от 16 години. Red Bull MotoGP Rookies Cup също ще увеличи минималната възраст с още една година – на 15.

Със същата философия като тази, прилагана през 2022 г. (за състезатели, които вече са участвали през 2021 г.), ще бъде предоставено изключение на пилотите, които вече карат в Купите за таланти през 2022 г., за да им се позволи да продължат да се състезават в същия клас през 2023 г.

Минималната възраст за състезателите в шампионата WorldSSP ще бъде повишена на 18 години.

Екипировка и оборудване за пилотите

От 2022 г. въздушните възглавници ще бъдат задължителни във всички спринтови шампионати на писта на ФИМ. За Световното първенство на ФИМ в Sidecar (б.р. мотоциклети с кош) се правят тестове. Те трябва да определят дали известните алгоритми са валидни за балансьорите. Тези тестове ще позволят да се разбере дали въздушната възглавница може да се използва от всички участници от 2022 г.

Оборудването за безопасност на пилота се е подобрило значително през последното десетилетие. То продължава да се развива благодарение на подобренията в цялата индустрия, от кожени овъроли, ръкавици, протектори за гърба и гърдите, и ботуши, до хомологирани каски на ФИМ и иновативни системи за въздушни възглавници. Никога не е било по-безопасно да се кара мотоциклет с висока скорост. Тези подобрения помагат да се предпази пилота от травми, като в много случаи помагат за спасяването и на живота. Същевременно не се компрометира възможностите за каране, което също е присъщо за безопасността на пистата.

На Гран при на Арагон се състоя първата среща между всички партньори, включително доставчици на кожените овъроли и каски, технически и медицински персонал, за следващата стъпка към подобряване на нивото на защита, предоставяно от оборудването на ездача. То е с повишен фокус върху защитата на пилота срещу въздействие от друг ездач или мотоциклет, особено гърдите и врата.

Всички страни се ангажират да направят подобрения в тези области и да отговорят на това предизвикателство възможно най-безопасно и най-бързо. Те същевременно гарантират, че във високото ниво на настоящата защита няма компромиси.

Комуникация с пилота

Лекотата и скоростта на комуникация между потите, питуола и дирекцията на състезанието се подобриха значително през последните години. Технологията на таблото, високотехнологичните светлинни панели на пистите и незабавните канали за комуникация между постовете на маршалите по трасето с дирекцията на надпреварата допринасят за по-безопасна среда за всички състезатели.

Следващата стъпка за повишаване на безопасността на всички, които са на трасето, ще се съсредоточи върху съобщаването на пилота или байка, че има катастрофа, която е станала напред и то възможно най-бързо. Вече се проведе първа среща между всички партньори и технически доставчици, за да се обсъди инсталирането и внедряването на необходимата технология в оборудването на пилотите, на мотоциклетите и/или около всяка писта.

Целта е да се внедри автоматична, почти мигновена предупредителна системи за всички следващи пилоти/мотоциклети, които идват отзад. Първите тестове ще започнат още в началото на сезон 2022 г. и системата трябва и ще бъде приложима за шампионати от всички нива, включително Купите за таланти.





Next Post

Moto3: Антонели доминира в квалификацията, неприятности за Фоджия на Мизано

Следобедната квалификация в събота донесе радостни мигове Николо Антонели (Avintia VR46 Academy). Италианецът премина през Q1, за да доминира в Q2 на клас Moto3 на пистата Мизано Марко Симончели за […]