Този уикенд е вторият кръг от световния шампионат MotoGP на новата писта Мандалика. Състезанието за Гран при на Индонезия се завръща за първи път след 25 години. Трасето на остров Ломбок е вече познато на пилотите, но само на тези от висшия клас. Те направиха на тази писта последните предсезонни тестове.
Въпреки това всички в падока са напрегнати. Не, не става дума за шампионата или за това кой ще победи този уикенд или в следващите два-три. Те са важни за шампионата, но той все още е в началния си етап. Още по важни сега са договорите на пилотите с отборите.
Последният период за подписване на договори на MotoGP е в пълен ход. Има вече готови или почти договорени сделки, но има и такива, които са в сферата на слуховете и клюките.
Тъкмо слуховете се разразиха с пълна сила още преди първия старт в Катар. Тази година по-голямата част от договорите на състезателите в MotoGP приключват. Затова ситуацията, свързана с подписването на договорите и напрегната, но една по една неизвестните падат. Франческо Баная и екипът на Ducati Lenovo Team демонстрираха това, когато италианецът подписа договор до края на 2024 г. преди Гран при на Катар.

Но в уравнението остават много неизвестни. Пъзелът обаче ще се подреди през следващите седмици и месеци в MotoGP. До момента само четирима пилоти са си осигурили работа за 2023 г. и след това.
Пилотите с договори
С потвърждаването на Пеко, вече четирима пилоти в MotoGP могат да си отдъхнат, тъй като са си осигурили място в стартовата решетка поне до края на 2023 г. Това са Марк Маркес (Repsol Honda), Брад Биндер (Red Bull KTM Factory Racing), Франческо Баная (Ducati Lenovo) и Франко Морбидели (Monster Energy Yamaha MotoGP).
След това обаче нещата започват да стават интересни. Много интересни!
Monster Energy Yamaha MotoGP и Куартараро
Следващите няколко седмици ще бъдат критични за договора на действащият световен шампион Фабио Куартараро. Той все още не е подписал нов контракт с Monster Energy Yamaha MotoGP и не е сигурно, че ще го направи. Разочароващият уикенд в Катар, в който французинът завърши 9-и, допълнително наля масло в огъня. Фабио използва думи като „бяхме толкова бавни“, „по принцип – бедствие“ и „нищо не е наред, това е проблемът“. Това сигнализира, че има проблеми, които трябва да бъдат отстранени.

Все пак не може да се твърди със сигурност, че Куартараро е готов да напусне Yamaha. Те създадоха страхотно партньорство през последните три сезона в MotoGP и в много пъти бяха непобедими. Но колкото по-дълго Фабио се мотае и не подписва нов договор с фабриката от Ивата, толкова по-тревожно ще бъде за Yamaha.
Къде отива Куартараро, ако не се осъществи нов договор? Със сигурност всеки заводски отбор ще има интерес да вземе шампиона за 2021 г. Мениджърът на фабричния екип на Yamaha – Масимо Мерегали, потвърди, че Куартараро е получил предложения от други заводски тимове. Това е голяма въпросителна – Yamaha и Куартараро.

Какво ще се случи с Андреа Довициозо и новобранеца на WithU Yamaha RNF MotoGP Дарин Биндер, също предстои да се изясни. В Катар беше много спокоен уикенд за опитния италианец. Той не се напрегна толкова много, колкото се очакваше с YZR-M1. Младият му южноафрикански съотборник успя да се смеси с колегите си новобранци. Ако резултатите не започнат да се подобряват за Довициозо, оставането му за още един сезон изглежда малко вероятно като вариант. По скоро на дневен ред е „пенсионирането“ му.
Suzuki: Ще останат ли Мир и Ринс?
Съдбата на световния шампион за 2020 г. Жоан Мир (Suzuki Ecstar) е неясна. Предсезонните клюки около Мир бяха, че преминаването към HRC е на дневен ред. Испанецът дори отговори „никога не се знае“. Но подобренията на Suzuki в производителността на GSX-RR за 2022 г. са причина тези слухове да затихнат. Приоритетът за фабриката на Хамамацу и на техния нов тийм мениджър Ливио Супо, ще бъде да запазят своят първокласен ездач, който спечели световното първенство за обозримо бъдеще – поне до края на 2023 г. И това изглежда все по-вероятно сега, отколкото преди няколко месеца.

От другата страна на бокса Алекс Ринс също трябва да реши бъдещето си. Предсезонните тестове и уикендът в Катар бяха положителни за Ринс и Suzuki като цяло. Но състезателният ден беше разочарование и за двамата състезатели. Ринс е под по-голям натиск за резултати от Мир след слабия му сезон 2021. Няма съмнение, че испанеца има потенциал. Ще остане ли трикратният победител в MotoGP в Suzuki? Може да остане, но може да предприеме и други ходове.
Ducati и втората им голяма седалка
Кой се нарежда редом до Баная през 2023 г.? Това е един от най-големите отговори, които се чакат в падока. Талантът на мениджмънта на Ducati да въртят бизнес с пилоти е феноменален. Те обаче проблем в ръцете си. И то сложен.
Джак Милър (Ducati Lenovo) спечели две състезания миналата година и завърши четвърти в шампионата. Първите няколко състезания ще бъдат решаващи за австралиеца, ако той се задържи на желаното място. Това, което знаем е, че Ducati са големи фенове на Милър. Той се разбира добре с Пеко. Най-важното – той е отборен играч. И, както се доказа, той е победител в състезанията.

Въпреки това, Милър има няколко проблема. Два от тях са Хорхе Мартин (Pramac Racing) и Енеа Бастианини (Gresini Racing MotoGP). Мартин, новобранец на годината за 2021 г., и Бастианини, победител в Катар – първия старт за сезон 2022 г. И двамата подреждат имената си „точно под носа“ в йерархията на Ducati. И ако някой от тях получи зелен коридор за заводския тим, няма да има голяма изненада. Йохан Зарко (Pramac Racing) също има шанс, но е единственият без победа в състезание от гореспоменатите имена. Французинът трябва да се включи в групата на претендентите за успех в първите няколко състезания, за да изпревари като кандидатура Милър, Мартин или Бастианини.
Има още два варианта. Какво би станало, ако някой като Куартараро или Мир остане свободен? Дали Ducati ще се опитат да го лапнат?
Пол Еспаргаро и Honda
Договорът на Repsol Honda с Пол Еспаргаро беше гореща тема по време на предсезонната подготовка. Марк Маркес вече е с договор. Ако Honda иска да привлече някой друг в заводския си отбор, трябва Еспаргаро да направи път. Сега това изглежда по-малко вероятно, отколкото преди месец, тъй като Пол впечатлява с новия RC213V. Завършването на подиума в Катар демонстрира, че Honda притежава двама невероятно бързи пилоти. А щом играта ти върви, промени не се правят. Отново резултатите през следващите няколко уикенда ще бъдат от голямо значение за тима. Естествено и това, което става в другите отбори. Но Пол Еспаргаро прави всички правилни неща, за да покаже на Honda, че иска да остане в тима.

Местата в LCR Honda Castrol и Idemitsu също са под въпрос. Ай Огура (Idemitsu Honda Team Asia) е пилот, на който мнозина искат да осигурят място в MotoGP през 2023 г. Това дали обаче означава, че Такаки Накагами ще напусне тима или ще го… напуснат? Времето ще покаже, но може да се каже, че началото на сезона е изключително важно за японеца. Това е важно и за двукратния световен шампион Алекс Маркес. Испанецът показа бегло на какво е способен във висшия клас. Но 2021 г. и началото на 2022 г. бяха подтискащи.
KTM и тяхното заводско място – още едно голямо неизвестно
Ездач, чието бъдеще изглежда несигурно, е Мигел Оливейра (Red Bull KTM Factory Racing). Подписът на Брад Биндер означава, че е останало само едно място в заводския тим на KTM. Тъй като стана дума за арсенала от таланти на Ducati, то този на KTM е също толкова дълбок. Действащият световен шампион в Moto2 Реми Гарднър (Tech3 KTM Factory Racing) и Раул Фернандес (Tech3 KTM Factory Racing) се гласят за това второ заводско седло.

Ами другата сензация Педро Акоста (Red Bull KTM Ajo)? Световният шампион и то като новак в Moto3 за 2021 г., стартира в Moto2. Ако тази година той направи представяне като това на Фернандес или Гарднър, със сигурност MotoGP ще го привлече. Друг фактор за това е, че Acosta ще бъде в полезрението на всички съперници на KTM. Също като Фернандес миналия сезон. Ако Акоста направи изключителен сезон и той може да поиска мотор от MotoGP догодина. KTM трябва или да намери място, или да го загуби като пилот.
Какво ще стане още, ако Аугусто Фернандес (Red Bull KTM Ajo) блесне в шампионата на междинния клас този сезон? Подобно на Ducati, австрийската фабрика има добър и интересен, но много труден проблем за решаване. От друга страна, ако Оливейра започне да показва форма, тъй като португалската звезда е спечелила три състезания в MotoG? Тогава ще бъде невероятно трудно КТМ да не го задържат до Брад Биндер.
Aprilia – най-стабилният заводски тим
И за Алейш Еспаргаро, и за Маверик Винялес е трудно да се види къде би било бъдещето им, ако не е в Aprilia Racing. Еспаргаро беше основен ключ за подпомагане на развитието на Aprilia така, че да стане редовен претендент на подиума. В този момент от кариерата си, докато той е сигурен, щастлив и бърз, изглежда няма много смисъл да се сменят цветовете. Неговото 4-о място в Катар бе най-добрият финал на Aprilia до чаканата победа след завръщането им в MotoGP. Това само подсилва сигурността на Еспаргаро, ако той и екипът пожелаят да остане в Aprilia.

Винялес беше привлечен заедно с Еспаргаро като звезда на Aprilia. След като връзката му с Yamaha скндално приключи, Винялес изглежда щастлив в Aprilia. Но досега резултатите не са такива, че да заблудят някого. Винялес е много силен пилот. И няколко промени трябва накарат Top Gun да прави това, което Еспаргаро прави с впечатляващия RS-GP. Затова е трудно да се мисли как се променя съставът на Aprilia Racing за 2023 г. Това, разбира се, не означава, че няма да има възможност.
Къде ще кацне Топрак Разгатлиоглу?
Това е нещо, което всеки би искал да научи. Загадъчният туит на Краля на WorldSBK се превърна в най-голямата сензация. Естественото място би било в Yamaha. Все пак той се състезава за тази марка и в WorldSBK. И за това има резервиран тест през този сезон. Но не е толкова просто. С безспорния талант на турчина, всяка производител в MotoGP ще следи ситуацията много внимателно. Разочароващото начало на Yamaha от сезон 2022 също може да бъде фактор.

Разгатлиоглу и екипът му също са големи мераклии за фабричен мотор. В Yamaha, ако Куартараро остане, няма да има място. Другият заводски мотор в момента е зает от Довициозо. Ще иска ли Разгатлиоглу да направи промяната, ако не кара в заводски отбор? Той и неговият екип ще знаят отговора. Ако не е в Yamaha и ако Разгатлиоглу дойде в MotoGP през 2023 г., тогава където и да отиде, ще предизвика ефектът на доминото.
Марк Маркес, Брад Биндер, Пеко Баная и Морбидели могат да се съсредоточат единствено върху състезанията, знаейки, че имат подписани договори за следващия сезон. Но другаде 2022 г. е пълна с неизвестни. През следващите няколко седмици трябва да стане ясно много от това, на какви мотори ще седят състезателите през следващия сезон.