юли 14, 2024

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

MotoGP: Статистика и факти за първите осем Гран при преди лятната пауза

7897979

Първата половина на сезона беше вълнуваща. Чупеха се рекорди и се създаваше история от началото на 2023 г. Преди шампионата да се върне отново на пистата – за Гран при на Великобритания на емблематична Силвърстоун, оргатнизаторите на MotoGP предлагат статистика и интересни факти за първите осем Гран При от сезона

12 пилоти, 8 подиума

Досега 12 пилоти, или повече от половината от пълната решетка, са били на подиума на Гран При. Така златната ера на плътна конкуренция продължава. Това е вторият най-висок брой в ерата на MotoGP само след 2020 г., когато 13 състезатели взеха подиуми в първите осем Гран При.

Състезателите, които са били на подиума на Гран При, а не на подиума на спринта, са Йохан Зарко (Prima Pramac Racing), Маверик Винялес (Aprilia Racing), Алекс Маркес (Gresini Racing MotoGP) и Алейшс Еспаргаро (Aprilia Racing). Единственият състезател, който е бил на подиума в събота, а не в неделя, е Марк Маркес (Repsol Honda). Маркес не е отбелязвал точки в състезание за Гран При от своето 7-о място в Малайзия миналата година.

Просеко за всички!

Вече го направиха в първите пет старта! Всеки производител е бил на подиума на Гран При досега през 2023 г. Едно постижение вече е отбелязано за целия сезон!

Независими победители

Има четири победи за независими отбори досега през 2023 г. – две за Марко Беззеки (Mooney VR46 Racing) и по една за Алекс Ринс (LCR Honda Castrol) и Хорхе Мартин (Prima Pramac Racing). В ерата на MotoGP единствените други сезони, които успяха да се сравнят с това след първите осем състезателни уикенда, са 2003, 2004 и 2020, от които последният имаше пет независими победители.

Преди 2023 г. също имаше само две състезания в ерата на MotoGP, където независимите отбори блокираха подиума на GP: Катар 2004 и Португалия 2020. Този сезон това вече се случи два пъти. В Аржентина Безеки победи от Зарко и Алекс Маркес, а във Франция също спечели Безеки, на този път пред Мартин и Зарко.

Да живее Италия!

С Франческо Баная (Ducati Lenovo) и Безеки, за първи път има шест победи за италиански пилоти в първите осем състезания от 2006 г., когато Лорис Капироси, Валентино Роси и Марко Меландри направиха същото.

Ducati на мисия

В първите осем състезания Ducati спечели седем победи: четири с Баная, две с Безеки и една с Мартин. Honda е единственият друг производител с поне една победа, благодарение на триумфа на Ринс в Гран при на Амарикас.

Серия на подиума

С Баная и Безеки на подиума в Асен, Ducati е в серия от 34 поредни състезания в MotoGP  с поне един пилот на подиума.

Експертите на спринта

Действащият шампион Баная все още е пилотът с най-много победи в спринта досега този сезон – с три, пред Брад Биндер (Red Bull KTM Factory Racing) и Мартин с по две. Безеки взе първата си победа в спринта на TT Гран при на нидерландия. Баная е завършвал на подиума на всеки спринт, освен в Аржентина, когато беше шести.

ВАЖНИ МОМЕНТИ

Гран при на Португалия: Алейш Еспаргаро (Aprilia Racing) направи своя 218-и старт във висшия клас, за да се премести на четвърто място в списъка за всички времена. Той се изравни с легендите на MotoGP Дани Педроса и Ники Хейдън. Оттогава изпревари и двамата, въпреки че Педроса добави още един с старт с уайлдкард в Херес. Валентино Роси води с 372 старта във висшия клас, пред Андреа Довициозо (248) и Алекс Барос (245), а Алейш е четвърти с 225.

Гран при на Аржентина: Безеки спечели първата си победа във висшия клас. Има само осем състезатели, които все още не са печелили в MotoGP:  Зарко, А. Маркес, Пол Еспаргаро (GASGAS Factory Racing Tech3), Раул Фернандес (CryptoData RNF MotoGP), Лука Марини (Mooney VR46 Racing), Фабио Ди Джанантонио (Gresini Racing MotoGP), Такаки Накагами (LCR Honda Idemitsu), Аугусто Фернандес (GAGSAS Factory Racing Tech3).

Гран при на Америкас: Ринс стана осмият пилот, който печели с два производителя в ерата на MotoGP заедно с Джак Милър (Red Bull KTM Factory Racing), Андреа Довициозо, Кейси Стоунър, Хорхе Лоренцо, Винялес, Макс Биаджи и Валентино Роси. Куартараро измести едно място назад Макс Биаджи в списъка на пилотите на Yamaha с най-много подиуми във висшия клас. Французинът вече е соло на шесто място с 29 подиума на Yamaha.

Гран при на Испания: Баная се изравни с Макс Биаджи на четвърто място в списъка на най-успешните италиански състезатели във висшия клас. Оттогава Баная  изпревари Биаджи  и вече има 15 победи.

Гран при на Франция: Льо Ман счупи рекорда за посещаемост на MotoGP за всички времена с 278 805 зрители в Гран при.

Гран при на Италия: По време на Tissot Sprint (спринта) в Муджело, Биндер постави нов рекорд за максимална скорост на MotoGP. Неговият KTM достигна 366,1 км/ч.  еквивалентно на 101,69 м/сек.

Гран при на Германия: Броят от 233 196 зрители на състедзанието беше най-големият  досега на Заксенринг и направи Гран при на Германия най-посещаваното спортно събитие в Германия.

Гран при на Нидерландия: Баная  взе своята 15-та победа в MotoGP на TT на Ассен и сега е равен с MotoGP легендата Андреа Довициозо на трето място в списъка на най-успешните италиански пилоти във висшия клас. Легендата на MotoGP Валентино Роси води с 89 победи пред легендата на MotoGP Джакомо Агостини (68).

ВСЕ ОЩЕ ИМА РЕКОРДИ ЗА ГРАБВАНЕ

Какъв спектакъл!

Действащият шампион Баная  може да стане пилотът с най-много победи за Ducati. В момента той е втори с 15 първи места, зад Кейси Стоунър с 23.

Allez les deux

Досега френските пилоти са спечелили 98 Гран При. Така че Франция може да достигне 100 още през 2023 г.

С 12 първи места във всички класове досега Куартараро може да стане френският ездач с най-много победи. Зарко води с 16.

Куартараро, който има 29 подиума на Yamaha, може да се изкачи до легендата на MotoGP Кени Робъртс на пето място в списъка на пилотите с най-много подиуми с марката от Ивата, ако достигне 39.

Зарко може да стане петият френски състезател, който печели във висшия клас заедно с Куартараро (11 победи), Режис Лакони (1), Кристиан Сарон (1) и Пиер Монере (1). Той също така може да има честта да бъде пилотът с най-много подиуми във висш клас без победа (19), като изпреварва Колин Едуардс, който има 12.

Половин стотица не стига

Шестима състезатели могат да достигнат крайъгълния камък от 50 подиума във всички класове тази година: Баная (48), Мигел Оливейра (41), Биндер (41), Алекс Маркес (41), Енеа Бастианини (40) и Хорхе Мартин (39).

Две за две

Жоан Мир (Repsol Honda) и Оливейра могат да спечелят с втори производител, следвайки примера на Ринс. Мир спечели със Suzuki и сега се състезава за Honda, докато Оливейра има пет победи във висшия клас с KTM и сега е в Aprilia.

Три е магическото число

Винялес и Милър могат да влязат в историята на MotoGP, като спечелят с три производителя. Винялес спечели със Suzuki и Yamaha и цели да добави в списъка и Aprilia. Милър има победи с Honda и Ducati и се адаптира бързо към KTM.

Смесената съдба на Марк Маркес

В момента Марк Маркес има 85 победи в Гран При във всички класове, само пет по-малко от легендата на MotoGP Анхел Нието. Ако Маркес достигне 90 +1, той ще заеме и двете 3-и места в списъка на най-успешните състезатели и ще стане най-успешният испански състезател в историята по брой на победи.

С 59 победи във висшия клас, Марк Маркес може да стане вторият най-успешен пилот в историята на висшия клас, ако надмине 68-те първи места на Джакомо Агостини. Валентино Роси води с 89 победи във висшия клас.

Кога – ако?  Ако спечели отново, Марк Маркес ще стане деветият състезател в историята с печеливша кариера във висш клас, обхващаща десет или повече години.

Кога – ако? Когато спечели отново, това ще бъде най-дългата разлика между победите за Маркес. Бяха 581 дни между Валенсия 2019 и Гран при на Германия 2021. В деня на състезанието в Силвърстоун ще станат 651 дни, откакто той спечели Гран при на Емилия-Романя през 2021 г.

От първото състезание за 2020 г. имаше 60 Гран При състезания. Маркес е започнал само 30 от тях, 50%, и е завършил 20 от тях. Въпреки това той отбеляза пет подиума, включително три победи (Германия, Северна и Южна Америка и Емилия-Романя през 2021 г.). Взе и подиум в спринта в Портимао в началото на 2023 г.