Три състезания остават до края на сезон 2020 в MotoGP. Първият от тях е тази неделя на пистата Рикардо Тормо във Валенсия за Гран при на Европа. В тези три старта трябва да се реши кой ще вземе короната за 2020 г. Тя е една, а кандидатите – шестима.
Не ще и съмнение, че тази година шампионатът във висшия клас е един от най-оспорваните.
След 11 състезания в MotoGP, в шампионат прекрояван и отлаган, на все пак стартирал преди няколко месеца, нещата са крайно неясни. Лидерът Жоан Мир води с 14 т. преднина пред втория – Фабио Куартараро. За споменатите 11 състезания има осем различни победителя, 15 пилоти, стъпили на подиума и споменатите шестима кандидати за короната.
А тя е овакантена от Марк Маркес. Пилотът на Honda, който от години я владее и не допуска никой да му я отнеме, сега име нулева година. Счупването на ръката на първия старт на Херес му съсипа сезон. Марк няма да вземе дори и една точка. След като освободи пътя към първото място, към него се втурнаха много пилоти.
От споменатите осем различни победителя, четирима спечелиха първите си победи този сезон.
Това са Фабио Куартараро, Брад Биндер, който е дебютант, Мигел Оливейра и Франко Морбидели. Това е доста разнообразна комбинация. Друг един, който се бори за първата си победа, независимо че е лидер в шампионата е пилота на Suzuki Ecstar Жоан Мир. Да, той все още няма победа, но не е завършил само в две състезания. Ако Мир спечели в неделя, сезон 2020 ще постави нов рекорд в историята на Гран при с 9 различни победителя след 2016 г.
Всъщност, математически има 14 състезатели, които могат да се борят за спечелване на титлата. От лидера Мир със 137 т. до Йохан Зарко Зарко на 14-то място с 64 г., на едно пред Валентино Роси.
Е, за да вземе Зарко короната, всеки друг пред него трябва да прави нули от трите старта, а той да печели. Затова говорим за математически възможности.
Естествено, с най-големи шансове са първите шестима. Или тези, които имат досега над 100 т. Това са пилотите с реални възможности да сложат короната: Мир – 137, Куартараро – 123, Маверик Винялес – 118, Франко Морбидели – 112, Андреа Довициозо – 109 и Алекс Ринс – 105.
Споменахме че Жоан Мир води със 137 т., но няма още победа. Миналата година Марк Маркес каза, че може и да не се печелят състезания и пак да се сложи короната. Стига да има постоянство. Ако Мир спечели, той ще е първият. Защото е на подиума в 6 от 11 състезания, в 9 е финиширал в точките и в две е отпаднал. Мир обаче не се е отказал да спечели победа.
Фабио Куартараро е със 13 т. За него сезонът върви ту нагоре, ту надолу. Взе максимума – 50 т. от първите два кръга с две победи. После спечели още една в Каталуня. С три победи, той е най-печелившия пред този сезон. Но и най-губещия. Особено на Арагон, където от първа позиция се срина до 18-о място.
Маверик Винялес има 118 т. и е на трето място. Подобно на Куартараро, Маверик прави сезон, изпълнен с непостоянство. При него проблемът е с настройките на мотоциклета. Когато моторът му работи добре, Винялес е недосегаем, когато настройките са калпави, той „губи пътя“.
Франко Морбидели е четвърти със 112 т. Ако някой в началото на сезона ми бе казал, че италианецът ще е фаворит за титлата, щях да му се изсмея и да го помисля за луд. Франко обаче натри носовете на всички неверници. В първия старт бе 5-и – най-доброто му класиране досега, в Бърно взе първия си подиум – 2-и, а след това и две победи. Той е другият пилот, след Куартараро, с повече от едно първо място този сезон.
Андреа Довициозо и пилотът с най-много опит сред кандидатите за титлата и е 5-и със 109 т. Той е единственият състезател, който се бори за титлата и на първите топ позиции в последните няколко сезона. Този сезон му е последният, в който може да се бори за титлата. И то в отсъствието на този, който му мътеше досега водата – Маркес. Освен това Дови се разделя със заводския тим на Ducati в края на този сезон. Той има само една победа, но в 8 от 11 кръга е в топ 10.
Алекс Ринс е на 6-о място със 105 т. Той е 5-ият пилот, спечелил победа този сезон, има два подиума, но и два пъти не е завършвал, а на Херес дори не стартира заради катастрофа. Та и Ринс има мераци да с докопа до трофея. Или опне до една победа в оставащите три старта.
ДРУГИ
AIT Racing Team търси механици за 2025
Гараж Мото и WP Pro обявяват програма за подкрепа за трима млади български пилоти през 2025
Коуди Уеб се сбогува с Шерко
МОТО СПОРТ
Екипът на MRT RACING BETA подрежда Бен Уотсън и Том Кох за новия сезон
Triumph Racing и Боби Хюит се разделят по взаимно съгласие преди началото на сезона 2025 г.
Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing набира сили преди SMX 2025
RED BULL KTM FACTORY RACING се впуска в сезона на световния шампионат 2025 SMX
Готов е календарът на 2025, актуализира се с връщането на Португалия и Великобритания
АВТО СПОРТ
MotoGP обяви изненадващо ново състезание
Нова точкова система за 2025 в WRC
Iron Dames включва изцяло женски екипаж в Световния рали шампионат догодина
Екипът на Monster Energy Honda 2025 Рали Дакар е потвърден
Тото Волф ще подкрепя Хамилтън и във Ферари