май 25, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

MotoGP: Honda RC213V е наточена яко преди Гран при на Катар

Обновеният Honda RC213V спечели много аплодисменти и суперлативи по време на предсезонните тестове. Дали обаче Honda се завръща към славните времена отпреди две години?

За RC213V на Honda се говори из падока по време на тестове и има основателна причина. Последното издание на машина е с огромна разлика от това, което сме свикнали да виждаме от японския конструктор.

Какво е ново или променено? Това са: ново шаси, нов двигател, нова аеродинамика, нови обтекатели навсякъде, нови ауспуси и нова седалка и опашка.

Едва ли само едно нещо е пренесено от мотора за 2021 на мотора 2022 г. Основната характеристика на този мотор е, че Honda най-накрая намериха задното сцепление, което им липсваше през последните няколко години. От външния вид на местата на монтажните болтове на двигателя, става ясно, че са постигнали това чрез завъртане на двигателя назад. Така поставят повече тежест отзад и по-малко отпред. Балансът на мотора се е променил и това означава, че пилотите на Honda вече карат мотор, който има различни силни и слаби страни от преди.

Едно от важните неща, върху които Honda работи по време на тестовете е окончателната спецификация на шасито. Изглежда, че тази, която се вижда на снимката по-горе, е избраната. Разгледайте добре формата и размера на всички различни секции на дългата греда. На следващото изображение е второто от трите шасита, които Honda тества.

Това е второто шаси и ясно се вижда колко е различно. Обхватът на главната греда е по-голям, като изглежда, че е по-широка почти навсякъде.

Докато това шаси беше тествано на теста, дуото на LCR Honda Такаки Накагами и Алекс Маркес имаха само ограничено време с настройката. Моторите на Repsol Honda никога не са карали това шаси на Сепанг или на Мандалика. Значи то не се е представило успешно.

И това има смисъл, тъй като третото и последно шаси, което Honda тестваше, беше актуализирана версия на това. Погледнете внимателно изрязаната секция нагоре към главната баба на главната греда, това е една от областите, които се промениха в актуализираната версия, която можете да видите по-долу.

Първото нещо, което е различно при третото шаси, е допълнителната хоризонтална и извита заварка на главната греда, която не е била там преди. Но по-голяма промяна е изрязаната секция по-нагоре. На това шаси можем да видим как то има по-гладък ръб и не се врязва в рамката толкова рязко, както преди. Изглежда, сякаш обхватът на изрязаната секция е малко по-голям, като спира по-близо до горния ръб на рамката, отколкото на другото шаси в предишното изображение.

Накагами направи много обиколки с това шаси, като често го сменяше с първото шаси. Алекс Маркес също направи няколко обиколки с шасито, но в Мандалика той изглежда работи основно върху шасито на първото изображение. Така могат да се извадят заключения, че мотоциклетът на Honda 2022 в Катар най-вероятно ще бъде оборудван с това шаси.

Но няма да има изненада в Катар, ако те и в частност Накагами, продължат да имат един мотоциклет, оборудван с третото шаси, и един мотор с първото шаси.

Honda актуализира целия заден край на своя RC213V. Горният ауспух е преместен настрани, за да побере голямата кутия с опашка. Предполага се, че Honda може да има амортисьор вътре в тази опашка. Това обаче не е потвърдено. Но може да се окаже, че Honda са събрали някои от електрическите компоненти там. Така умело  използват теглото им, за да помогнат с баланса на мотора, и намирането на задно сцепление.

Новите ауспуси също са съчетани с нов двигател. Това е нещо, което в Honda чакаха от доста време за актуализиране. След замразяването на разработката на двигателя поради последиците от глобалната пандемия, Honda останаха със спецификация на двигателя, от която не бяха доволни. Няма съмнение, че с шасито на Honda RC213V те имаха отпред много проблеми. То не беше подпомогнато от двигател, който изглеждаше труден за ефективно използване на спирачките.

Обновеният двигател се захранва от нов въздухозаборник и нова въздушна кутия. В новия двигател почти всички вътрешни елементи са ревизирани. Единственото нещо, което не се е променило, е реда на запалване и фактът, че все още е V4.

Едно нещо по време на тестовете също бе забелязано. Въпреки че новият двигател може да е много добър, с хубави характеристики и удобна за пилота доставка на мощност, изглежда, че тя може да е малко по-ниска в сравнение с тази на Ducati, Aprilia и вероятно дори KTM. Последното е трудно да се прецени, тъй като KTM имат проблеми със задно сцепление и затова не могат да излязат добре от завоя.

Забелязва се в диаграмите от спийдтрапа (място за измерване на скорост), че Honda ще бъде около нивото на Suzuki и ще е там сред най-бавните V4. Може би докато Honda продължава да разработва тази изцяло нова спецификация на двигателя, ще се стремят към повече мощност през 2023 г.

Honda също работи по финализирането на своя аеропакет за сезон 2022. Аеро пакетите трябва да бъдат хомологирани, като всяка фабрика трябва да вземе решение за един пакет за сезона, като след това получи само възможност за само един ъпгрейд, който може да направи през годината, когато пожелае.

Honda работеше с тази аеродинамика през по-голямата част от теста. Може да се видите, че горните крила са доста големи и след това има допълнителен набор от странични елементи по-надолу върху страничните обтекатели. В по-голямата си част изглежда, че повечето пилоти на Honda са предпочели аеродинамиката и със страничните елементи, вместо само с горния комплект.

Въпреки това, Марк Маркес също от време на време опитваше стария аеропакет. Това вероятно е било само за екипа на Honda, за да потвърди няколко неща, които вече знаят. Затова може да се предположи, че това аеро ще бъде на мотора в Катар.

Honda се завърна и то в правилната посока. Нека не забравяме, че това е изцяло нов мотор и той току-що приключи предсезонните тестове по-рано от всички. Не се знае кога за последен път чисто нов мотоциклет спря по-рано изпитанията.

Най-накрая Honda намериха задното сцепление, за което от тима бяха отчаяни. Мотоциклетът позволява на пилотите на Honda да повишат увереността си, дава им възможност да са все по-бързи и им позволява да го правят безопасно. Ако се направи сравнение с предсезонните тестове през 2021 г. в Катар, пилотите на Honda имаха безумен брой катастрофи. Тази година на Сепанг и Мандалика почти не са имали такива.

Друго, което трябва да се отбележи, е разликата в усещането на предницата. Марк Маркес е агресивен и тежък при използването на предницата при спиране. Той е известен със способността си да използва предната част на стария мотор на Honda по начин, който никой друг не би могъл. Ще му позволи ли новият мотор да запази това извънземно предимство, което има върху спирачките в сравнение с другите или ще го върне малко назад, в съответствие с останалите? Само времето ще покаже и ще бъде интересно да видим дали Маркес ще е толкова доминиращ на места като пистата в Остин в Америак, Заксенринг и на други писти с този мотор, както беше със стария.

Новата Honda се насочва към Катар готова. Хората от екипа знаят, че байкът е в добра форма и усмивките на лицата им след теста Мандалика казаха всичко. Заплашителна усмивка и блясък в очите… Honda си връщат самоувереността и това може да се окаже опустошително за конкуренцията.

Източник: motogp.com