ŠKODA 130 RS – „Нисколетящите самолети“ или звезда от двете страни на Желязната завеса

Стефан Илиев



Тези, които се интересуват от историята на автомобилния спорт от средата на 70-те и началото на 80-те години на миналия век, си спомнят сензационните състезателни автомобили ŠKODA 130 RS. Чехите идваха на нашето рали „Златни пясъци“ със заводски отбор и правеха фурор. Участваха и в Европа, дори в ралита от световния шампионат. Наричаха ги „нисколетящите самолети“. След това и наши пилоти се докопаха до ŠKODA 130 RS – Бончо Дунев, Милчо Ковачев, Атанас Атанасов – Чайката, Демир Славов, Стоян Апостолов… Е, не бяха баш като чешките, но жънеха успехи и си бяха конкурентни автомобили ставаха.

А бегачката ŠKODA 130 RS си беше звезда и от двете страни на Желязната завеса. Пилотите я обичаха, съперниците се страхуваха от нея. На трасета и писти колата предизвикваше повече уважение от всяка друга ŠKODA преди нея.

Дълго време считан за най-добрия спортен автомобил от Млада Болеслав, ŠKODA 130 RS беше представен за първи път на публиката преди 46 години – през 1975 г. Творението на ŠKODA Motorsport дойде след успешната ера на първия автомобил на ŠKODA със задно задвижване –  1000 MB. Настъпи времето за ъпгрейд през 1969 г. Бяха представени моделите ŠKODA 100/110 L. Те се различаваха от предшественика си главно по новата си каросерия. На следващата година дизайнерите използват базовата версия за разработване на ŠKODA 110 L Rally и ŠKODA 110 R Coupé, които са произведени в завода в Квасини. През 1972 г. беше лансирането на ŠKODA 120 S Rally – спортен автомобил, който се състезава по-често на местни състезания през 70-те години на миналия век, отколкото всеки друг автомобил. И у нас дойдоха 2-3 такива автомобила. Караха ги Янчо Таков, Ричард Груев, Калчо Хинов…

С амбицията да се представят добре и в цялостното класиране на международни ралита, през 1974 г. бяха представени превозните средства от категория B5, а именно ŠKODA 180 RS и ŠKODA 200 RS. Те обаче не можеха да получат хомологация за състезания в чужбина. Основната им мисия беше да повишат стандарта на вътрешните ралита и да изпробват нови дизайнерски елементи. В крайна сметка всички споменати бегачки бяха засенчени от състезателен автомобил, който съчетава най-добрите характеристики от всички. Той се превръща в легенда на чехословашките състезания – ŠKODA 130 RS.

Новият ŠKODA 130 RS Coupé (Тип 735) направи своя дебют на пистата в Мост през април 1975 г. RS показа на какво е способен по-малко от месец по-късно по време на кръг от Европейския шампионат за туристически автомобили в Бърно, където зае 3-то и 4-то място в клас под 2000 куб. см при дебюта си. По това време се използваше петстепенна скоростна кутия, но година по-късно ФИА промени правилата и ŠKODA 130 RS трябваше да се върне към четиристепенна скоростна кутия, на която остана вярна до края на спортната си кариера.

Задвижването на ŠKODA 130 RS бе от класически четирицилиндров двигател с водно охлаждане с OHV клапани, монтиран зад задната ос. Първата версия имаше изходна мощност от 82,8 кВт (112,5 к.с.) при 7250 об/мин, като с развитието на колата се повиши до 105 кВт (142 к.с.) при 8500 об/мин. Двигателят с неговия алуминиеви цилиндри и картер еволюира до серийно производство четирицилиндрови двигатели, но за разлика от тях, той включваше чугунена цилиндрова глава с осем клапана и смазване със сух картер. Обемът се увеличи от първоначалните 1289 куб. см до предела за класа под 1300 кубика – точно 1299,6 куб. см.

Най-голямата сила на чехословашкото купе обаче беше неговата управляемост. Лекият и добре балансиран дизайн помагаше на пилотите не само в завоите, но и на правите, при скокове. Когато натискаха газта до краен предел, буквално трябваше да се борят срещу законите на физиката. В такива ситуации ŠKODA 130 RS винаги се оказваше надежден партньор, а пилотите му успяваха да се задържат дори сред по-мощната конкуренция.

За разлика от ŠKODA 180/200 RS, по-малкият RS може да се кара и в чужбина, и в Европа, главно на Запад. ŠKODA 130 RS стартира много успешно, както в ралитата, така и на писта. Първия рали сезон беше през 1976 г. и само една година по-късно спечели победа в класа на рали Монте Карло, завършвайки 12-и като цяло с екипаж Вацлав Блахна и Лубислав Хлавка. През сезон 1978 г. дуетът Мирослав Западло –  Иржи Мотал с ŠKODA 130 RS завърши първи в класа и 9-ти в генералното на рали Акрополис. Година по-късно ŠKODA 130 RS дори завърши на 8-о място в най-трудното европейско рали.

Състезателната рали кола постигна много изключителни успехи на национално и международно ниво. В клас A2 под 1600 куб. см той редовно побеждава дори по-силната конкуренция. Официалното му участие на местни писти приключи през 1983 г., но ŠKODA 130 RS все още беше на трасето в продължение на много години. ŠKODA 130 RS се радва на успехи не само в ралитата, но и в европейския шампионат за туристически автомобили.

Марката от Млада Болеслав завърши целия сезон в тази престижна серия за първи път през 1978 г. Дотогава фокусът беше върху пистите на бившия Източен блок – Купа „Мир и дружба“. Още при първото си появяване ŠKODA зае трето място, като се конкурираше с реномирани производители. Година по-късно ŠKODA 130 RS постига второ място в общото класиране, а през 1980 г. трето място след Audi и BMW, както и първо място в своя клас.

Макар да се смяташе, че това е най-доброто, което едно купе от Чехословакия може да постигне, ŠKODA 130 RS беше на път да постигне най-големия си успех. През 1981 г. чехословашкият състезателен автомобил с 1.3 OHV двигател си пробива път към върха на общо класиране след тежък сезон, а ŠKODA спечели титлата в европейския шампионат за туристически автомобили. Състезателите с ŠKODA 130 RS – Зденек Войтех, Бретислав Енге, Ян Шенкир, Петер Мартиновски, Йозеф Михал и някои други, както и самите коли, бяха в центъра на вниманието на европейските спортни медии.

Днес версиите за рали и писта на ŠKODA 130 RS са звезди в музея на ŠKODA и редовно участват в възпоменателни събития. Почти 200 оригинални превозни средства са построени между 1975 и 1980 г., а няколко десетки също са сглобени от оригинални части в Svazarm – паравоенна организация в комунистическа Чехословакия,  както у нас бе ОСО.





Next Post

Стартира Акция "Зима"

Традиционната Акция “Зима” стартира на 1 ноември (понеделник). Това беше обявено от председателя на Съюза на българските автомобилисти инж. Емил Панчев на брифинг днес. През първата седмица от кампанията всички собственици […]