Тази година Suzuki чества два юбилея – 100 години от създаването на компанията и 60 години в моторните спортове. На 15 март 2020 се навършиха 100 години, откакто Мичио Сузуки създаде Suzuki Loom Manufacturing Company. Другият юбилей на компанията е 60-годишнината от първото участието на Suzuki в мотоциклетни състезания.
Тъкмо като подарък за тези два юбилея дойде световната титла на Жоан Мир при пилотите в MotoGP. Този успех бе подсилен от короната при тимовете на Suzuki Ecstar. И така мотоспортът ознаменува юбилеите на компанията от Хамамацу.
Глава 1. Началото
Да, там, в малкото крайбрежно селце Хамамацу, префектура Шизуока, започва историята на Suzuki. През 1909 г. Мичио Сузуки започва да произвежда тъкачни станове. Развитието на тъкачната промишленост дава тласък на фирмата. Така на 15 март 1920 г., по време на следвоенната депресия, Сузуки сан взема смелото решение и преобразува компанията си в акционерно дружество. Създава се Suzuki Loom Manufacturing Company. През 1029 г. Мичио Сузуки изобретява и патентова нов вид тъкачен стан, който започва да изнася и в чужбина.
Глава 2. 1950 г. От становете към асфалта
Въпреки успеха на становете, Втората световна война и следвоенният период оставят Сузуки в криза. Налага се мащабно преструктуриране.
1952: Раждането на първия моторизиран велосипед
През 1952 г., в резултат на този климат на несигурност, Suzuki реши да произведе първия си моторизиран велосипед. Тогава Мичио представя първия си велосипед със спомагателен двигател, наречен Power Free, който разполага с 36-кубиков двутактов двигател. Той е монтиран към конвенционален велосипед и универсалният му дизайн означава, че може да се кара по различни начини. С педали, без мощност от двигателя или с пълна или частична мощност. Возилото постига незабавен успех с рекордни продажби.
След Power Free е пуснат и Diamond Free, който също има сериозен успех. На 1 юни 1954 г. името на компанията е променено от Suzuki Loom Manufacturing Co. на Suzuki Motor Co., Ltd.
Глава 3. 1960 г. Suzuki излиза на пистата
Това е период от дебюта в мотоциклетните състезания до господството на Дегнер, Андерсън и Сузуки.
1960: Дебютът в състезанията
ТТ на остров Ман беше първото състезание, в което участва Suzuki. Във внушаващата страхопочитание надпревара и тримата участници със Suzuki завършиха състезанието.
1962: Намиране на успеха
Един източногермански мотоциклетен състезател – Ернст Дегнер, яхнал Suzuki, стига до първата си победа в ТТ на остров Ман TT с 50 кубиков прототип, наречен RM62. Дегнер е от решаващо значение за развитието и успеха на тези първи мотоциклети Suzuki. През 1961 г., след като избяга от ГДР (Източна Германия), той се присъедини към Suzuki и помогна за разработването на техните двутактови мотоциклети. Компанията използва неговите задълбочени механични знания и умения, за да направи печеливша машина.
1962: Летящото киви
Във финалния кръг от календара на шампионата, бившият състезател по ръгби, новозеландецът Хю Андерсън, донесе на Suzuki първата победа в клас 125cc. Това стана на Аутодромо Оскар Алфредо Галвес в Буенос Айрес, Аржентина.
1963: Мицуо Ито
Suzuki влезе във втория си пълен сезон в световния шампионат. Инженерът по разработките в Хамамацу – Мицуо Ито, постигна изключителна победа на ТТ на остров Ман. Този запомнящ се подвиг остана в историята, тъй като Ито беше първият и единствен японски ездач, покорил опасните планински пътища на острова.
1963-1965: Андерсън блести
Хю Андерсън печели шампионата от 50 и 125 кубика през 1963 г. Носи на Suzuki и две конструкторски титли през същия сезон. Новозеландецът взема третата си титла в 50 кубика през 1964 г., а година по-късно печели четвъртата, този път в 125 сс. Suzuki изглеждат неудържими в по-малките класове. Андерсън потвърждава статуса си на легенда на Suzuki.
1966: Двата цилиндъра на Ханс-Георг Аншайд
След успеха на Андерсън, през 1966 г. беше ред на Ханс-Георг Аншайд да избухне на пистата. Германецът кара страхотния RK66 – двуцилиндров прототип, способен да достигне 170 км/ч. Той потвърждава своето господство в клас 50 сс в продължение на три години – от 1966 до 1968 г.
И през 1970 г. Suzuki завършва блестящ период в малките класове, когато друг немски пилот, Дитер Браун, печели шампионата в 125 cc.
Глава 4: 70-те – Шийн и славните години
След успеха им през 60-те години, идва време за промяна на посоката на Suzuki. Те започнаха да разработват мотоциклети с по-голям обем. Историята на Suzuki беше на път да вземе драматичен и вдъхновяващ обрат.
1971: Победата на Финдли
На 12 август 1971 г. австралиецът Джак Финдли взе първата победа на Suzuki в клас 500 cc в Белфаст.
1976-1977: Златните години
Бари Шийн, един млад британски пилот, пристигна като вихър в мотоциклетните надпревари и направи революция в спорта. Шийн беше първият ездач, който стана знаменитост извън пистата. Наричан е от феновете си „Бийтъл“ за характера си, начина си на живот и необичайното си поведение, той взе титлата от 500 куб. см с RG500 през 1976 г. Този легендарен мотор заема първите шест позиции в първенството същата година. Бари Шийн продължи да блести, като спечели титлата в 500 сс и през 1977 г.
Глава 5: 1980 г. – двама италианци с японски мотор
През 80-те години Suzuki се обърна към Италия, за да удължи своето господство на пистата. Марко Лукинели и Франко Унчини се оказаха успешни пилоти в частния италиански тим, управлявана от Suzuki. Името ме беше Team Gallina, създаден през 1975 г.
1981: Лудият кон
Марко Лукинели беше наследник на Бари Шийн в Suzuki. Харизматичният италиански ездач, наречен „Лудия кон“ заради дивия си стил на каране, спечели короната с RG500. Лукинели се бори усилено с млад, не по-малко луд и непокорен американец на име Ранди Мамола, който въпреки огромния си талант никога не можа да грабне световна титла.
1982: Унчини
През 1982 г. дойде успех за друг италианец на Suzuki – Франко Унчини. След пет победи през сезона той спечели втората поредна титла на Suzuki.
Глава 6: 90-те години – Магията Шванц
Друг от талантите, състезавали се в Suzuki – Кевин Шванц, притежава един от най-зрелищните стилове на каране, виждани някога в световния шампионат. Той насочи огромния си талант срещу своя сънародник Уейн Рейни, с когото поддържаше необикновено съперничество през годините.
1993: „Когато виждам Бог, знам, че е време да спирам“
Кевин Шванц влезе в историята, побеждавайки Yamaha и Уейн Рейни. Той спечели световната титла в 500 cc с RGV-500 през 1993 г. Тексасецът имаше изключителна харизма и стилът му остава незабравим. Не на последно място благодарение на отношението му с „пълна газ“ на мотора и на пръв поглед невъзможното му спиране на границата на физиката!
2000: Кени Робъртс-младши
Следващият световен шампион на Suzuki също пристигна от Америка – Кени Робъртс-младши. Той е син на известния „Крал“ Кени Робъртс – трикратен световен шампион. Кени спечели шампионата през 2000 г. след общо четири победи. Тази титла – шеста за Suzuki във висшия клас, беше много специална, тъй като сложи край на сушата от седем години без корона. Кени спечели шампионата пред обещаващия младеж Валентино Роси! Доктора тогава стана втори.
Глава 7: Модерната ера
През 2002 г. мотоциклетният световен шампионат промени името си на MotoGP. Това не беше единствената промяна, тъй като новите правила въведоха четиритактови мотоциклети с обем на двигателя 1000 куб. см. Тъй като това бе междинна година, бяха разрешени както 500-кубикови двутактови двигатели, така и 1000-кубикови четиритактови. Веднага стана ясно, че последните имат по-голям потенциал и всички производители насочиха развитието си в тази посока.
2007: Първа победа в MotoGP
Австралиецът Крис Вермюлен постигна епична победа на отбора Rizla Suzuki в дъжда в Льо Ман. Това бе първи успех на марката MotoGP.
2015: Обратно в играта
След тригодишна пауза с отсъствие от шампионата (от 2011 до 2015 г.), Suzuki се завърна на пистата с екипа Suzuki Ecstar.
2016: Отново на върха на подиума
Испанецът Маверик Ванялес постигна първа победа след завръщането на Suzuki, този път на Силвърстоун.
2019: Фантастична година
Алекс Ринс успя да спечели две състезания през сезона (Остин и Силвърстоун), за да завърши сезона 4-и в шампионата.
2020: Шампион на века
Жоан Мир направи сензационен сезон, показвайки последователност и зрялост през цялата година. Това ме бе нужно, за да бъде коронован за световен шампион в MotoGP и да върне Suzuki в светлината на прожекторите след 20 години. Заедно с впечатляващата форма на Алекс Ринс, това наистина беше „завръщането“ за Suzuki. Подвигът бе още по-специален, тъй като фабриката отбеляза 100 години от основаването си и 60 години в пистовите надпревари.
Статистика
Световни шампионски титли при пилотите
1962 – 50 cc – Ернс Дегнер (Германия)
1963 – 125 cc – Хю Андерсон (Нова Зеландия)
1963 – 50 cc – Хю Андерсон (Нова Зеландия)
1964 – 50 cc – Хю Андерсон (Нова Зеландия)
1965 – 125 cc – Хю Андерсон (Нова Зеландия)
1966 – 50 cc – Ханс-Георг Аншайд (Германия)
1967 – 50 cc – Ханс-Георг Аншайд (Германия)
1968 – 50 cc – Ханс-Георг Аншайд (Германия)
1970 – 125 cc – Дитер Браун (Германия)
1976 – 500 cc – Бари Шийн (Великабритания)
1977 – 500 cc – Бари Шийн (Великабритания)
1981 – 500 cc – Марко Лукинели (Италия)
1982 – 500 cc – Франко Унчини (Италия)
1993 – 500 cc – Кевин Шванц (САЩ)
2000 – 500 cc – Кени Робъртс-джуниър (САЩ)
2020 – MotoGP – Жоан Мир (Испания)
ОБЩО: 16
Историята на световните шампиони на Suzuki от 1962 до 2020 г.
Ернс Дегнер – 1962 г.
Дегнер разработва новите състезателни мотоциклети на Suzuki – 50 cc и 125 cc през 1961 г. На следващата 1962 г. той става първият световен шампион на Suzuki в клас 50 cc. .
Хю Андерсон – 1963, 1964, 1965 г.
След като спечели много титли в родната си Нова Зеландия и три на Великобритания, Хю продължи да печели четири световни първенства със Suzuki. Печели 125-кубиковия световен шампионат през 1963 и 1965 и 50 сс през 1963 и 1964. Ханс-Георг Аншайд – 1966, 1967,1968 г.
Ханс-Георг Аншайд е германски състезател в Гран при, който печели три поредни световни титли на ФИМ в клас 50cc – от 1966 до 1968 г. като част от Suzuki Racing Team.
Дитер Браун – 1970 г.
Световният шампион за 1970 г. в клас 125 сс Дител Браун спечели титлата с мотоциклет под наем от Suzuki.
Бари Шийн – 1976, 1977 г.
Британската легенда на Suzuki триумфира през 1976 г. с 5 невероятни победи, а през 1977 г. отново с 6. Той си остава последния британски пилот, който слага шампионската корона във висшия клас.
Марко Лукинели – 1981 г.
В борба с Кени Робъртс и Ранди Мамола, италианецът слага короната през 1981 г. С тази световна той влиза в историята на мотоциклетната Гран при.
Франко Унчини – 1982 г.
В година, в която стартовата решетка е пълна с други легендарни имена, включително Фреди Спенсър, Кени Робъртс и Бари Шийн, Учини взе титлата със своят Suzuki с 5 победи и 7 подиума.
Kevin Schwantz – 1993:
Тексасецът стана световен шампион след епична битка с Уейн Рейни СветоThe Texan was crowned World Champion after epic battles with Wayne Rainey. В тази година на пистата имаше имена като Мик Дуън, Лука Кадалора, Алекс Барос и Алекс Кривие.
Кени Робъртс – джуниър – 2000 г.
След като сложи короната през 2000 г., Кени Робъртс-дж. записа в историята фамилията Робъртс, като първите баща и син световни шампиони.
Жоан Мир – 2020 г.
В една нетрадиционна година, с намален и сбит състезателен календар, пилотът от Майорка след 14 състезания спечели титлата за Suzuki. Това стана след чакане от 20 години за заводския тим. Постижението стана още по-специално, тъй като отбеляза 100-годишнината на Suzuki и 60-годишнината от началото на участието в световния шампионат на писта.
ДРУГИ
Оливейра потвърди, че “Портимао” може да изпадне от MotoGP
Завръщането на Чехия в MotoGP се хареса на пилотите в кралския клас
LCR Хонда обяви наследника на Накагами
МОТО СПОРТ
Оливейра потвърди, че “Портимао” може да изпадне от MotoGP
STUDIO LINSON MOTO в Кортен
Община Перник и StroyRent помагат за реализирането на мотокрос състезанието в миньорския град
Победоносното трио VMXDN Foxhill ще представи отбора на Англия във Farleigh Castle Vets MX
Перник ще бъде домакин на шестия кръг от Държавното първенство по мотокрос
АВТО СПОРТ
Грандиозна сделка в падока: Астън Мартин обявява Ейдриън Нюи до дни
Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес
Никола Цолов приключи сезон 2024 във Формула 3 с три победи
Льоклер и “Ферари” триумфираха на “Монца”
Живко Иванов е републикански шампион в клас S3 на супермото