септември 28, 2023

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

WorldSBK: Мисията е изпълнена – Баутиста с Ducati е коронован за световен шампион за 2022 г

Завръщането в отбора на Aruba.it Racing – Ducati на Алваро Баутиста след две години отсъствие се оказа успешно решение за отбор, производител и пилот. Баутиста взе титлата в WorldSBK  през 2022 г., три години след първата си кампания с отбора. Забележителна проява на последователност, преплетена с ожесточени битки като част от титанично трио, доведе до това Баутиста да приключи титлата кръг преди края. Направи го по в Индонезия, на пистата Pertamina Mandalika International Street.

Испанският пилот Баутиста от Талавера де ла Рейна, Толедо, Испания, взе първата си титла в WorldSBK малко повече от седмица преди 38-ия си рожден ден. Това беше втората му корона на световен шампион след титлата в 125 куб. см през 2006 г. Той отиде в световния шампионат в клас 250 к,б. см  за три сезона през 2007 г., завършвайки четвърти, втори и четвърти.

После премина в MotoGP през 2010 г. Той взе в този клас три подиума и първа позоция в MotoGP, преди да премине към WorldSBK с Ducati в 2019 г. Там моментално се пребори за титлата. Като на шега той натрупа 11 последователни победи, но завърши втори в битката за титлата.

Преминаването към Team HRC за 2020 г. и 2021 г. се оказа трудно за Баутиста. С Honda той взе три подиума за две години, въпреки че опитът, натрупан през тези две години, помогна на неговия Ducati да се завърне, като спечели първата си корона на WorldSBK.

Алваро стана третият различен пилот за три сезона, който печели титлата, на трети различен мотоциклет и от трета различна страна. Завръщането на Баутиста в Ducati беше успешно от самото начало. Заемането на второ място в битка в последната обиколка в състезание 1 в Моторланд Арагон срещу Джонатан Рей (Kawasaki Racing) преди спечелването на оставащите две състезания в първия кръг на 2022 г., даде тон за останалата част от сезона. 14 победи и 29 подиума в 33 състезания този сезон изстреляха Баутиста до върха.

Той стана първият шампион на Ducati в WorldSBK, откакто сънародникът му Карлос Чека направи това през 2011 г. с независимо Ducati.

Сезон 2022 мина под знака на ожесточената битка между Баутиста, Реи и Топрак Разгатлиоглу (Pata Yamaha) и това беше добре обобщено на кръга в Ещорил през май. И трите състезания включваха сблъсък в последната обиколка. Баутиста спечели една победа и два подиума там.

Имаше състезание Tissot Superpole между Баутиста и Разгатлиоглу в Портимао Bautista. То ще остане като една от най-добрите тактически битки. Имаше подобна битка в Сан Хуан между двамата, а също и с Рей. В състезание 2 в Сан Хуан, Баутиста трябваше да отблъсне напористия Разгатлиоглу, за да извоюва трудна победа, която му помогна да сложи ръка на титлата.

Като всеки състезател, борещ се за шампионска титла, Баутиста имаше върхове и спадове. Катастрофа в Донингтън Парк в състезание 1 доведе до спекулации за повторение на 2019 г. Той скоро ги опроверга, с 4-о място в състезанието Superpole и 2-о в състезание 2 на писта, на която не очакваше да бъде толкова конкурентен.

Другият спад за Баутиста дойде в Маникур в състезание 2, след като катастрофа с Рей го извади от състезанието. Рей беше наказан за ролята си в сблъсъка. След този случай възстановяването на Баутиста трябваше да изчака две седмици. Той го направи в Барселона с триумфален хеттрик, за да увеличи преднината си в шампионата и изглеждаше недосегаем.

Две години прекарани в Honda, помогнаха на Баутиста да се превърне в пилота, спечелил титлата, който е днес. Това и той, и шефът на екипа му споменаха през 2022 г. Баутиста говори за това в подготовката за драматичния френски кръг. Шефът на екипа Джулио Нава го обсъди още през лятото.

Повече опит в WorldSBK, което означава, че Баутиста познава повече пистите и гумите, помогна, но Нава също обясни защо две години в Honda помагат на Ducati сега. Той каза през юли: „На този мотоциклет беше по-далеч от върха. Моторът може да осигури само до определено ниво, за да бъде по-близо до върха. В същото време той трябваше да се обучава, винаги да кара на ръба. Сега с Ducati той може да намери лимита и може да премине 3%, 4%, 5% от лимита. Когато иска или се нуждае от това, той има тези 5%, с които да играе.

2022 г. бележи важен момент за Ducati, тъй като те взеха първата титла с модела Panigale. Представен за състезания през 2013 г., Карлос Чека взе с 1199 Panigale първа позиция в първото му излизане. Аертон Бадовини спечели първия подиум с мотоциклета. Panigale R влезе в WorldSBK за 2015 г. с пет победи и 25 подиума в дебютния си сезон с Чаз Дейвис и Давиде Джулиано.

Последваха още победи и подиуми, но без титла, преди Panigale V4 R да бъде представен през 2019 г. Подобно на своя предшественик, мотоциклетът беше победител в състезания от самото начало. Отне обаче време до 2022 г., преди да спечели титла с успеха на Баутиста.