октомври 2, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

WorldSBK: Том Сайкс от BMW разкрива тайните на Superpole

Том Сайкс от екипа на BMW Motorrad държи рекорда за първи позиции в WorldSBK. Той разкрива своя подход, когато се бори за Superpole, за да осигури перфектната обиколка.

Наскоро бе пусната видео поредица, в която състезатели задаваха различни въпроси на пилота. Федерико Карикасуло (GMT94 Yamaha) попита Том Сайкс (BMW Motorrad) как се чувства, когато прави обиколка в сесията Tissot Superpole, за да получи висока стартова позиция за Състезание 1 и надпреварата Tissot Superpole в уикенда на един кръг от WorldSBK. Не е изненада, че италианецът попита Сайкс за това. През 2020 г. Сайкс спечели рекордната се 50-а първа позиция в WorldSBK. Той е пилотът, които най-много полпозишъни от всички в историята на шампионата.

Роденият в Хъдърсфийлд Том Сайкс обясни как е в състояние да извлече максимума от мотора, с който се движи, за да гарантира, че постига своя потенциал и този на мотоциклета. Така си осигурява по-предна стартова позиция в решетката.

35-годишният пилот обяснява: „За мен всичко върви в забавен каданс, имам много време да мисля и да реагирам. В началната обиколка просто усещам темпото, което мога да имам. Веднага щом прекося линията, за да направя моята Superpole обиколка, за мен всичко е референция: първоначалното ускорение, идентифицирането на моите точки на спиране, начина, по който освобождавам предната спирачка в завоя и го преминавам… Всичко се върти около това, което имам. Разбира се, всичко това се променя, защото сега имам много повече сцепление. Чувствам се много щастлив, че мога да реагирам на това много бързо и да разбера пълния потенциал за толкова кратко време. “

Подчертавайки комфорта си специално в една обиколка, Сайкс продължава: „Чувствам се по-сигурен в обиколка Superpole, отколкото в състезателна. Чувствам се много по-естествен на мотора. В миналото, когато търсех рекорди на пистите, особено с квалифицирани гуми, винаги се стремях да отворя дросела и да балансирам мотоциклета колкото е възможно повече, за  да използвам сцеплението отзад максимално.  За мен това е много лесен и удобен начин да се хармонизирам с моя стил на каране.”

Световният шампион за 2013 г. натрупа по-голямата част от своите първи позиции по време на дългогодишния си престой в Kawasaki. Но после показа умението си да е бърз в една обиколка, откакто се присъедини към BMW. В първия кръг на сезон 2020 на Филип Айлънд, Сайкс претендира за 50-ата си полпозишън в WorldSBK. После той помогна на BMW да постигнат първия старт от първо и второ място. Тогава Сайкс тръгна след тогавашния си съотборник в BMW Юджийн Лавърти на мократа писта Маникур.

Сега Сайкс влиза в третия си сезон с германския производител. Пилотът ще се стреми да претендира за още първи позиции през 2021 г., за да потвърди статута си на “Мистър Superpole”. 2021 г. предлага ново предизвикателство за състезателите в Tissot Superpole, тъй като продължителността на сесията е намалена от 25 минути на 15 минути. Това беше промяна, за която Том Сайкс не беше напълно наясно.

Сайкс коментира новия формат за 2021 г.: „Мисля, че като квалификационна сесия, тя вероятно работи по-добре с по-кратко време. Все още чакам големия полукръг на Pirelli, за да направя една обиколка. Винаги съм искал да направя стария Superpole с един пилот на пистата, един човек ще излезе на пистата  и ще видим какво ще стане. Бих се радвал този формат да се върне. Но за мен 15 минути имат малко повече смисъл.“

Ще промени ли подходът му по-кратката сесия? Сайкс коментира: „Честно казано, преди със сесията от 25 минути имаше доста време в средата, където нямаше много екшън действия. Мисля, че сега просто се връщаме към момента, в който мотоциклетистът може да излезе, да усети състезателната гума и след това да я смени с квалификационна, за да му даде тя „своите плодове“.”

Рекордът за първи позиции на Сайкс не е под заплаха в през 2021 г. Джонатан Риа (Kawasaki Racing) е най-близкият му претендент с 27 полпозишана. В списъка за всички времена само австралийската легенда Трой Корсер се доближава до Сайкс с 43 първи позиции между 1994 и 2011 г. Сайкс има ново, по-мощно BMW M 1000 RR за  2021 г. Кой би заложил срещу него, ме може да добави още първи позиции към невероятния си рекорд?