WRC: Завръщане в Ювайскила за финландската класика

Стефан Илиев

Пилотите от WRC се завръщат в Ювайскила – центъра на рали Финландия. За втори път тази година скандинавската страна е домакин на кръг от WRC. Седем месеца след рали Арктик, сега предстои класическата въртележка около езерата, известна преди като рали „1000 езера“. Това е 70-о издание на финландската класика, но не е през лятото, а през есента.

Битката във Финландия ще бъде в 19 скоростни теста и 287.11 км. С най-голям авторитет в състезанието влиза От Танак, който спечели състезанието през 2018 и 2019 г. Освен това бе първи и в рали Арктик. Така че естонецът е надул перки, макар че двете му победи във Финландия са с Toyota, а не с Hyundai. Не по-малко амбиции има младият Кале Рованпера. Пилотът на Toyota спечели две поредни победи и гледа към третата. Освен това той си е у дома. Проблемът е, че основният конкурент на всички – Себастиен Ожие ще се бори за защита на титлата. Освен това, финландското състезание е и предпоследен кръг в шампионата.

Рали Финландия е едно от бързите най-макадамови състезания. Етапите са гладки, чакълести и дават възможност за високи скорости сред горите и езерата в Централна Финландия. Имат обаче големи скокове, от които колите буквално излитат от трасето. Тази година най-бързото рали досега е белгийското Ипър със средна скорост от 124.03 км/ч.

Маршрутът обаче тази година е много променен в сравнение с 2019 г.  Само три специални етапа се провеждат в същия формат. Стартът е в утре в ранния следобед, след шейкдауна. Първата отсечка е уличната Харяу (2.31 км) със смесена повърхност пред големи тълпи зрители в центъра на Ювйскила. След това е в горите западно от града са двете минавания на Асамаки (12.31km) и Салонен-Мокси (21.37km), като между тях има смяна на гуми в Петаяваси. Денят завършва в Ойтила (19,75 км), първият етап на фарове в ралито от 1994 г. насам. Шестте теста са с обща дължина 89,42 км.

Събота е обединена около Ямаса и със 151.95 км, което е повече от половината от състезателната дистанция в ралито. Началото е с Какаристо-Хаси (18,17 км), включващ участъци от емблематичния етап Оунинпохя, следван от Пяйяля (22,61 км), най-дългия от уикенда. Новият етап в Арвая (13,49 км), включва пътища, по които последно е карано през 1994 г. С Патайоки (20,55 км) завършва сутрешния квартет. Четирите се повтарят следобед след сервиза и после отново се кара градският Харяу на фарове.

Финалът в неделя е непроменен от 2019 г. Той се насочва на изток за две класическите трасета – Лаукаа (11.75km) и големите скокове на Рухимаки (11.12km). Второто минаване на Рухимаки е пауърстейдж и раздава бонус точките. Четирите отсечки са с обща дължина 45,74 км. Или както споменахме, 19 етапа с общо 287,11 км.



Next Post

Тест: BMW R18 Classic First Edition или мечтата на стария рокер

Павел Кършев, Снимки Георги Павлов Новият голям боксер  не е типичен за баварската марка. Това е типичен круизър с класическа визия. Не че BMW нямат такива мотори. Напротив, имат и […]