
Финландецът Кале Рованпера пренаписа книгите с рекорди в световния рали шампионат на FIA. Той сложи короната, след като подпечата историческата си титла с победа в рали Нова Зеландия.
На 22 години и един ден, пилотът на Toyota Gazoo Racing стана най-младият пилот в историята на спорта, който грабна титлата. Той подобри рекорда, който бе държан преди това от Колин Макрей, който стана шампиона през 1995 г. на 27 години и 89 дни.
Рованпера и навигаторът му Йоне Халтунен, се нуждаеше от седем точки повече от съперника с Hyundai i20 N Ойт танак, за да реши нещата в своя полдза още в тази 11-и кръг в Окланд. Е, финландски ятвундеркинд в ралитата го направи по перфектния начин, като спечели убедително тежкото рали.
Със сериозна преднина, която вече беше натрупана във вчерашния ден, Рованпера остана непобедим в неделните последни четири изпитания на чакъл. Той спечели два от тях, включително и носещия бонус точки Wolf Power Stage. Това му бе повече от достатъчно, за да изпревари с 34,6 сек. осемкратния световен шампион Себастиен Ожие. Двамата донесоха двоен триумф – първо и второ място за GR Yaris. Танак остана разочарован на трето място с почти 50 сек. изоставане.
Този сезон е едва третият за Ронапера във „висшата лига“ на ралитата. Той обаче се оказа повече от изключителен. След колеблив старт на откриващото сезона рали Монте Карло, финландецът направи хеттрик от успешни победи в Швеция – на сняг, в Хърватия – на асфарлт и в Португалия – на макадам, чакъл и прах.
Задълженията за чистене на пътя на рали Сардиния в Италия оставиха Рованпера пети. Той обаче скоро се върна към победите, триумфирайки в Кения и Естония, преди да увеличи предимството си с второ място в общото класиране на родна земя – във Финландия.
След това формата на младежа претърпя кратък спад. Той зрелищно се преобърна в деня на откриването на рали Ипър в Белгия. После завърши на 15-то място в Гърция поради друго изхвърчане извън пътя.
Победата в Нова Зеландия при едва 30-ия му старт в елита на WRC даде на Рованпера непостижима преднина от 64 точки пред Танас два кръга преди края. Новият шампион каза: „Това е голямо облекчение след толкова добър сезон и най-накрая сме тук. Имаше малко чакане след няколко трудни ралита, но най-голямата благодарност е на екипа. Те направиха тази ракета тази година. Дори след всички трудни ралита те вярваха в нас и ни дадоха цялата подкрепа.“
Емоционалният Яри-Мати Латвала – шеф на отбора на Toyota Gazoo Racing – подчерта колко е важно да имаме финландски шампион след 20-годишна суша, откакто Маркус Грьонхолм взе титлата през 2002 г. Той беше горд: „Бих искал да плача от радост! Но не мога да плача тук. Наистина е важно какво направи Кале. Първо, удивително е за 22-годишен младеж да счупи всички рекорди и да вземе шампионската титла. В същото време това е толкова важно за Финландия, защото минаха 20 години, в които нямаме шампион. А това е много дълго време. Толкова съм благодарен, че Кале го направи. Той е супергерой!”
Четвъртото място в ралито бе за пилота на Hyundai Тиери Нюовил, чиито проблеми включваха дефектна скоростна кутия в събота. Той изостана от Танак с 1:10,3 мин.. Но пък поведе със сериозна преднина пред Оливър Солберг, който също кара i20. Особено, след като младият швед загуби време с грешка в събота.
Техническите етапи на Нова Зеландия бяха причина две коли на Yaris да отпаднат – на Елфин Еванс и Такамото Кацута. Към тях се присъедини и младокът на M-Sport Ford Puma Гюс Грийнсмит. Всички не успяха да рестартират в неделя поради повреда при инцидент.
Драмата позволи на домашния герой Хейдън Падън да завърши шести в генералното класиране, както и да изведе своя Hyundai със спецификация Rally2 до първото място на WRC2. Частникът с Puma Лоренцо Бертели завърши седми, докато Кайетан Каетанович, Шейн Вангисберген и Хари Бейтс, тримата с Skoda Fabia Rally2 Evo, завършиха класацията в топ 10.
WRC се завръща на асфалтовите пътища за предпоследния кръг на рали RACC – Испания на 20 – 23 октомври. Базата на състезанието е в Салоу.
Снимки и графики WRC
ДРУГИ
Асоциацията на автомобилните производители празнува 30-годишнина с иновационна конференция в София
Българският пилот Никола Цолов събира средства, за да остане във Формула 3 догодина
Ферстапен даде най-добро време във втората свободна тренировка в Мексико
МОТО СПОРТ
Теодор Кабакчиев завърши първи в Еквадор
Хорхе Мартин: Загубих битката за титлата в последното състезание
Куартараро: Няма нужда всеки уикенд да има спринт
Маркес успя да впечатли Хорхе Лоренцо
От Крупник призовават мотористите за информират преди да предпиемат каране
АВТО СПОРТ
Формула 1 обяви спринтовите уикенди за 2024 г.
След 32 години Мадрид отне от Барселона Гран при на Испания във Формула 1
Льоклер се споразумя за нов договор с Ферари до 2029 година
Тото Волф: Трудно е Ред Бул да бъдт настигнати при тези правила
Логан Сарджънт запазва мястото си във Формула 1