декември 2, 2022

Motosport.bg

Мото новини от последните минути

WRC: Нювил свали Еванс от върха в Япония

Тиери Нювил пое лидерството в рали Япония – последен кръг от световния шампионат. Той измести от там Елфин Евънс след здраво каране в днешния ден.

Това е предпоследната битка във финала на сезона и „мачът бе в две полувремена“. В началото на първото Еванс с Toyota GR Yaris започна с три секунди преднина пред противника си Hyundai i20 N. Уелсецът измъкна две победи от трите асфалтови етапа и увеличи разликата до 5,9 секунди до сервизния парк.

Пилотът на Toyota GR Yaris обаче изгуби ритъм след почивката. Това пък беше сигнал за Нювил. Белгиецът отстъпи с 2,6 секунди през второто минаване през гората Нуката, но пък беше много бърз при езерото Микавако, на следващия етап.

Така лидерството бе сменено за първи път от вчера сутринта. Ньовил се оплаква от приплъзване на диференциала, но изпревари съперника си с 5,9 сек. Той не направи компромиси и изпревари уелсеца в заключителния супер специален Оказаки Сити, за да завърши деня с 4,0 секунди преднина.

Евънс остана малко смаян от внезапната промяна в темпото. Той заяви, че въпреки направените промени в настройката между сутрешния и следобедния лууп, той е загубил усещането с предницата на колата си.

Със сериозната разлика от 35,9 секунди между Еванс и третия Ойт Танак, финалния ден утре, неделя, вероятно ще има вълнуващ двубой.

Естонецът Танак се премести във водещото трио в началото, когато Кале Рованпера изостана.  Той също се бореше да намери добър баланс на борда на своя i20 N и правеше постоянни промени през целия ден с променлив успех.

Танак е далече от водещия дует, но успя да разтегне разликата си с четвъртата Toyota на Такамото Кацута. Местният ас не можа да даде максимума и приключи с 24,6 сек. изоставане.

Карането на деня обаче направи осемкратния световен шампион Себастиен Ожие. Спукана гума в петък извади пилотът на Yaris  извън борбата за победа. Той обаче се изкачи от 10-то на пето място, след като събра три етапни победи и изпревари Гъс Грийнсмит.

M-Sport Ford Puma на Грийнсмит също се сблъска с проблеми в петък. Ядовете му продължиха и днес, след повреда на сервоусилвателя на волана. Все пак той надигна главата си следобед. С пет оставащи етапа британецът изостава от лидера Ньовил на 3:25,4 мин.

Автомобилите на WRC2 запълниха останалата част от топ 10 – начело със звездата на Skoda Fabia Емил Линдхолм. Удобната преднина от 47,6 сек. в категорията означава, че финландецът е на път да спечели титлата утре. Сами Паяри, Грегори Мюнстер и Теему Сунинен завършиха топ 10, а Рованпера остана 11-ти в общото класиране.

Въпреки че спуканата гума в 8-ата отсечка стана причина за пропадането на Рованпера, той се срина още, когато удар в следващия етап повреди единственото му резервно колело.

Финландецът закрепи спуснатата гума обратно към колата до сервиза, за да предотврати по-нататъшни щети. Той внимаваше с огънатата джанта в готовност за 50-километровия преход обратно в сервиза. Той получи 40 секунди наказание за закъснението. След като няма за какво да се бори, световния шампион  прекара следобеда в проби в различни настройки.

Финалът утре, в неделя е в пет етапа без възможност за сервиз. Асахи Куген (7,52 км) започва процедурата и е следван от Ена Сити (21,59 км). платото Неноуе (11,60 км) също е преди Ена Сити и Асахи Куген, които да се повторят в обратен ред от сутринта. Последният дава бонус точките – Пауър Стейдж.