WRC разкри най-новите подробности за хибридното бъдеще на сериите

Стефан Илиев

Световният рали шампионат разкри допълнителни подробности за използването на хибридна мощ през следващата година и пътят към достигне нулеви въглеродни емисии до 2030 г.

Следващата година WRC навлиза в нова хибридна ера след формирането на новите правила на Rally1, към които Toyota, Hyundai и M-Sport Ford са поели ангажимент за най-малко три години.

Новите правила на шампионата ще включват автомобили, оборудвани с проектиран от Compact Dynamics плъг-ин хибридни системи 100  кВт, произвеждащи 514 к.с. в комбинация с 1,6-литровия двигател с вътрешно горене. Шаситата на WRC също са преработени, за да бъдат по-здрави и по-безопасни, за да предпазват екипажите от удари.

Както беше съобщено, хибридните системи се очаква да се използват на всеки етап. Екипите ще могат да настройват да използват напълно електрически режим, който има обхват от 20 км, по време на пътните секции между етапите и при навигация към сервизния парк. Екипите също ще използват специални софтуерни програми за двигателя, които ще бъдат предварително програмирани в ECU на автомобила преди етапа, за да позволят употреба на хибридната система в определени секции на етапите.

Допълнителни подробности бяха разкрити по време на презентация на WRC 2022 на събитието IAA Mobility в Мюнхен тази седмица.

Картите ще се основават само на управление от водача (педала на газта и спирачката). Те ще позволят освобождаването на енергия по начин, съобразен със стила на пилота и пътните условия.

Количеството на освободената мощност при всяко натискане на газта ще се определя от дължината на етапа и състоянието на зареждане (SOC) на батерията. Например, кратък етап и пълна батерия означава, че електрическата енергия може да се доставя по-дълго с всяка употреба на газта. Дългият етап означава, че има по-малко енергия на разположение при всяко приложение на дросела.

Електрическата мощност може да бъде възстановена при освобождаване на дросела и чрез регенерация при спиране. Захранването може да се използва повторно, само ако водачите натрупат достатъчно енергия, за да достигнат „валиден зелен“ период. След това хибридната мощност ще се върне и може да бъде разгърната в зависимост от програмите на ECU и картите.

По време на представянето в Мюнхен, техническият директор на ФИА Ксавие Местелан Пинон потвърди, че пилотите ще могат да активират хибридната мощност в началото на всеки етап за период от 10 секунди. Пинон каза: „Това няма да бъде„ push to pass система . От началото на всеки етап ще можете да го активирате за 10 секунди, така че да имате максимална мощност, но след това, за да има повече мощност, водачът ще трябва да възстанови достатъчно енергия по пътя.“

Пинон също разкри, че ако хибридната система, която може да издържи на удар от 70G, се провали, ще се включи безопасен режим. След това екипажите ще имат ограничена мощност. Беше разкрито също, че зареждането на батериите до пълна мощност ще отнеме приблизително 30 минути.

Шефът на M-Sport Малкълм Уилсън каза, че хибридната технология създава много предизвикателства пред екипите и че интелигентните пилоти ще се възползват от интелигентното управление на допълнителната мощност през следващата година. Уилсън твърди: „Имаше много усилия, мисъл, дизайн и инженеринг, които влагат всичко в програмирането. Със сигурност има много повече от това, което вероятно всички ние си представяме. Според мен пилотите, които са умни, ще бъдат на преден план.”

В допълнение към преминаването на спорта към хибридна мощност, WRC ще стане втората серия на ФИА, която ще използва 100% гориво през следващия сезон, предоставено от P1 Racing Fuels, след като WTCR го прие за сезон 2021 г.

Всичко това е част от 360-градусовата програма за устойчивост на шампионата, която също има планове да гарантира, че през следващата година целият сервизен парк ще бъде задвижван от устойчива енергия.

„Със сигурност това хибридно и устойчиво гориво е само две основни стъпки от 360-градусовата програма за устойчивост в WRC“, каза директорът на ралито на ФИА Ив Матон. – „Вярвам, че следващата стъпка ще бъде в сервизния парк. Ще можем да захранваме сервизния парк с възобновяема енергия. Това ще бъде през следващата година и ще зареждаме колите на Rally1 с тази енергия.“



СЛЕДВАЩА

Официално: Алекс Албън се завръща във Формула 1 през 2022 година

Бившият пилот на Ред Бул и Торо Росо Алекс Албън ще се завърне на стартовата решетка във Формула 1 през […]